Original title:
Simulace vlakové dopravy s optimalizací
Translated title:
Train Traffic Simulation with Optimization
Authors:
Langhammer, Martin ; Chrpa, Lukáš (referee) ; Surynek, Pavel (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce bylo vytvoření systému pro simulaci vlakové dopravy s možností optimalizace. Systém může sloužit pro nalezení optimálního jízdního řádu v pevné železniční síti. Vstup systému se skládá z vlakové sítě, požadavcích pasažérů, tarifních zón a jízdního řádu. Výstupem simulace je utržený zisk. Závislost zisku na jízdním řádu určuje účelovou funkci, které se snažíme najít globální maximum. Pro získání maximálního zisku byly použity dva algoritmy, a to metoda nejvyššího stoupání a diferenciální evoluce. Součástí práce je také experimentální srovnání obou algoritmů.The aim of this thesis was to create a train traffic simulation system with optimization. The created system can serve to find an optimal schedule for trains in a fixed railway network. An input of the presented system consists of a railway network, passangers' requirements, tariff rate zones, and a schedule. The output of the simulation is a profit. The profit depending on the schedule defines the objective function whose maximum we are tying to find. Two different algorithms were used to find the maximum profit - hill climbing and differential evolution method. We show an experimental comparison of both algorithms in this thesis.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/12978