Original title:
Historické filmy Andreje Tarkovského jako zrcadlo své doby
Translated title:
Historical Films of Andrei Tarkovski as the mirror of the thence Times
Authors:
Janeba, Tomáš ; Reimann, Michal (advisor) ; Pelánová, Anita (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Historické filmy Andreje Tarkovského jako zrcadlo své doby" pojednává o významu prvních dvou celovečerních filmů Andreje Tarkovského: Ivanovo dětství a Andrej Rublev. Tarkovskij byl jedním z nejvýraznějších režisérů uměleckých filmů nejen v SSSR, ale i v celosvětovém kontextu. V jeho filmech, které se vyznačují subjektivitou pohledu autora na dějinné události Ruska a SSSR, se kromě autorova pohledu na látku zrcadlí i doba jejich vzniku. Ačkoliv Tarkovskij točil své filmy především s myšlenkou na sovětského diváka, byly jeho filmy pro domácí publikum velmi obtížně dostupné. Během svého života v SSSR získal slávu pololegálního režiséra, ačkoliv mnohokrát proklamoval, že se cítí být sovětským režisérem a že nemá nejmenší úmysl dotýkat se svou tvorbou politických témat. Přesto byly jeho filmy takřka zakázány. Tarkovského pohled na dějiny Ruska a SSSR se zásadně rozcházel s oficiální ideologií. Jeho cílem bylo navázat na přerušenou kulturní tradici a obnovit duchovní spojení s vlastní minulostí. Ve svých filmech se soustředil na vnitřní svět jednotlivců. Ve světě získala jeho filmová tvorba desítky ocenění a cen z nejrůznějších festivalů, leč doma ani jedinou. Jeho nejvýznamnější film s historickou tématikou Andrej Rublev se dostal na plátna sovětských kin až pět let poté, co byl dokončen a až...Diploma thesis called Historical Films of Andrei Tarkovsky as the mirror of the thence Times deals with the first historical films of Andrej Tarkovsky: Ivan's Childhood and Andrei Rublev. Tarkovsky was one of the most influential directors of the artfilms in SSSR as well as in the world. His films are characterized by the subjectivity of the fimlmaker's perspective on Russia and SSSR. Even though his films were targeted at the Soviet viewer, it was difficult even for them to understand them fully. Tarkovsky was perceived as a semi-illegal author, even tough he kept proclaiming that he is a Soviet filmmaker without any intention to draw a political picture of the SSSR. Nonetheless, his films were almost banned for some time. Tarkovsky's s perspective of the Russian and Soviet history was in contrast with the thence official ideology. His goal was to reunite with the cultural tradition and recover the spiritual bridge with one's past. He tried to do it through the internal life of individuals. His films received a lot of awards abroad, however none in his home country. His best known film of Andrei Rublev was released five years after it was finished and three years after being shown at Cannes. The aim of the author is to describe the ideological transformation of the history done by the soviet society...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/973