Original title:
Fair Trade a jeho kritika. Zhodnocení významu obchodu zaměřeného na podporu producentů z rozvojových zemí
Translated title:
Fair Trade and its critique. Assessing the significance of trade aimed to support developing country producers
Authors:
Kolská, Marta ; Čabanová, Bohumila (advisor) ; Nováček, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Fair Trade a jeho kritika. Zhodnocení významu obchodu zaměřeného na podporu producentů z rozvojových zemí." upozorňuje na nástroj k zlepšení životních podmínek v tzv. zemích globálního Jihu. Fair Trade je deklarováno jako obchodní partnerství, které usiluje o větší rovnost v mezinárodním obchodě a o udržitelný rozvoj tím, že nabízí lepší obchodní podmínky a zabezpečuje práva opomíjeným producentům. Vedle představení cílů a principů Fair Trade, které hovoří ve prospěch této myšlenky, práce formuluje sporné body a hledá reakci na kritiku v odborných publikacích a u expertů na rozvojovou spolupráci. Zformulování připomínek, které upozorňují na slabiny konceptu, je předpokladem k objektivnímu posouzení Fair Trade. Názory expertů poskytují obraz toho, nakolik je tento koncept vnímán jako účelný a důvěryhodný.The thesis "Fair Trade and its critique. Assessing the significance of trade aimed to support developing country producers." draws attention to a tool that serves to improve the living conditions in the so-called global South countries. Fair Trade is claimed to be a trading partnership supporting greater equity in international trade and sustainable development by offering better trading conditions and securing rights to marginalised producers. Apart from introducing Fair Trade aims and principles that suppport this idea, the work identifies controversial points and seeks responses to the critique in technical literature and with development cooperation experts. Based on identifying the problematic aspects, the concept can be assessed. Expert opinions show the extent to which this concept is perceived as effective and credible.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/30764