Název:
Struktura románů Jurije Andruchovyče
Překlad názvu:
The structure of Yuriy Andrukhovych's novels
Autoři:
Sevruk, Alexej ; Morávková, Alena (oponent) ; Chlaňová, Tereza (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Románový svět Jurije Andruchovyče vykazuje značnou vnitřní soudržnost díky společným místům, objevujícím se ve všech jeho románech. Tato místa vytváří systém, jenž se stal předmětem dané práce. Autor aktualizuje předrománové literární žánry, což implikuje fabulační schéma iniciačního románu. Postavy Andruchovyčových románů splňují požadavek tzv. "iniciačního trojúhelníku", jež ve spojení s teatrálností a karnevalovostí postav propůjčuje Andruchovyčovým románům postmoderní intersémiotický rozměr. Karneval představuje základní téma Andruchovyčovy tvorby a poutá významy vlastní tomuto kulturnímu fenoménu. V karnevalovosti nacházejí svůj odraz takové postmoderní textotvorné praktiky, jakými jsou metatextovost a intertextualita literárního díla. Odkazy na jiné texty dávají Andruchovyčovu tvorbu do kontextu analogických historických literárních praktik a žánrů. Textový amalgam imituje pestrý a nejednoznačný obraz světa. Stěžejním prostorovým motivem v Andruchovyčově díle je město. Autor klade důraz na důležitost města jako kulturního a kulturotvorného činitele. Autor pracuje s jednotlivými toposy se sobě vlastní ironií a podle postmoderního klíče zpochybňuje některé významy, jež se k nim vážou. Motiv iniciace v obecnější rovině funguje jako zasvěcení ukrajinské literatury do světového kulturního dědictví....The world of Yuri Andrukhovych's novels shows considerable internal cohesion through common places, appearing in all his novels. These places create a system, which became the subject of the thesis. The author updates the pre- novel literary genres, which implies the plot of initiation novel scheme. The characters of Andrukhovych's novels meet the requirement of so-called " initiation triangle", which, combined with the theatricality and carnivality of characters, gives Andrukhovych's postmodern novels intersemiotic dimension. Carnival is a fundamental issue of Andrukhovych's development and attracts the meanings relative to this cultural phenomenon. Carnivality also reflects post-modern practices of textual creation, such as metatextuality and intertextuality of literary work. References to other texts put Andrukhovych's works in the context of analogous historical literary practices and genres. The text amalgam imitates the varied and ambiguous picture of the world. A central topological theme in Andrukhovych's novels is the city. The author accentuates the importance of the city as a cultural and culture-creating factor. The author works with individual places with a typical irony of his and, with the help of the postmodern key, he challenges some of the meanings attached thereto. On a more general...