Original title:
Učtelé v labyrintu pravidel - případová studie
Translated title:
Teachers in the labyrint of rules - case study
Authors:
Hrbek, Martin ; Bittnerová, Dana (advisor) ; Levínská, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Případová studie, která se inspiruje školní etnografií, se zabývá vztahem učitel-škola a dodržováním a porušováním formálních a neformálních pravidel v prostředí formální organizace, konkrétně v kolektivu učitelů teoretické výuky jedné střední odborné školy. Autor na problematiku nahlíží z několika perspektiv: poznatky z výzkumů formálních organizací, syntéza poznatků o plnění a porušování a změně pravidel, Foucaultův koncept prostoru disciplíny. Sběr dat probíhal za použití zúčastněného pozorování, autopsie a rozhovorů s čtrnácti aktéry-učiteli, které byly analyzovány pomocí otevřeného kódování. Cílem bylo zjistit, jak se dodržují nebo nedodržují formální pravidla organizace, jak se formální pravidla přetvářejí v pravidla neformální a jaká další neformální pravidla v organizaci vznikají. Podle toho lze usuzovat, do jaké míry se aktéři identifikují s formální organizací. Práce tyto procesy ilustruje v oblasti hodnocení a odměňování učitelů, v oblasti udržování řádu na škole a v oblasti pravidel pro komunikaci mezi aktéry. Na střední odborné škole SOU Včela existují formální pravidla, z nichž některá jsou uváděna v život, jiná ne. Některá z těchto pravidel jsou zvnitřněna a přeměněna v neformální pravidla, která jsou posléze dodržována. Proces přemístění cílů ve formální organizaci paradoxně...Case study, which finds sources of inspiration in Educational Ethnography, inquires into the relation teacher-school and into observing or breaking formal and informal rules in environment of formal organization. The group which is the study about is a team of teachers at one secundary school. The problem is regarded from several points of view: knowledge about sociology of formal organization and bureaucracy, knowledge about social rules and Foucault's concept of disciplinary space. The process of data gathering used participant observation, autoethnography and interviews with 14 informants. The interviews were analysed using open coding. The aim was to find out how the formal rules of organization are or are not observed,how the formal rules are transformed into informal rules and what is the character of other informal rules. From this, level of informants' identification with formal organization can be discovered. The study shows those processes in spheres of teachers' job evaluation, school's order maintaining and rules of communication among teachers. Some of the formal rules are observed some are not. Some of those rules are transformed into informal rules which are observed. Displacement of goals takes places in malfunction of some of the formal rules. Some of other formal rules are...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/29989