Original title:
Paradigmatický systém maďarských sloves
Translated title:
Paradigmatic system of Hungarian verbs
Authors:
Patloka, Radek ; Tóth, István (advisor) ; Sólyom, Réka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
hun Abstract:
[eng][cze] The main results of the Hungarian verbal paradigms' analysis can be summarised as follows. 1. From the perspective of applied morphology, the Hungarian verb is always verbal-formed. 2. The verbal form in Hungarian consists of two parts: (a) stem part: absolute stem, potentially absolute stem, relative stem; (b) suffixal part: foundation of suffixes, or word-forming suffixes, grammatical characters, ending. 3. The above mentioned suffixes become attached to a stem - or to each other - either directly or using the "conjunctive vowels". I call this vowel - in terms of applied morphology and language pedagogy - a "pre-sound" with a conjunctive sound function. 4.On the basis of applied morphology knowledge and my personal experience with teaching of the Hungarian language as a foreign language, I came to a conclusion that the grammatical character of a present tense in Hungarian either does not have a real implementation, which stands for a null morpheme, or it has a real implementation in the form of non-generalized -sz. 5. I divided Hungarian verbs on the strength of their formal structure and behaviour within conjugational paradigms. Based on this, ten separate groups of non-ik verbs were identified. As far as -ik verbs are concerned, I distinguish three groups. In addition, I dedicated my thesis to a...Hlavní výsledky zkoumání systému maďarských slovesných paradigmat lze shrnout v následujících bodech. 1. Z pohledu aplikované morfologie je sloveso v maďarštině vždy slovesným tvarem. 2. Slovesný tvar se v maďarštině skládá ze dvou částí: a) kmenové části: absolutního kmene, potencionálně absolutního kmene, relativního kmene; b) sufixální část: fondu sufixů, nebo-li slovotvorných přípon, gramatických znaků, koncovky. 3. Výše zmíněné sufixy se ke kmeni nebo k sobě navzájem připojují buď bezprostředně nebo pomocí "spojovací samohlásky". Tuto samohlásku jsem z hlediska aplikované morfologie a jazykové pedagogie nazval jako předhlásku s funkcí spojovací hlásky. 4. Na základě znalostí aplikované morfologie a zkušeností s výukou maďarského jazyka jakožto jazyka cizího, jsem dospěl k názoru, že gramatický znak přítomného času v maďarštině buď nemá materiální realizaci, jedná se tedy o nulový morfém nebo materiální realizaci má, a to v podobě negeneralizovaného -sz. 5. Maďarská slovesa jsem rozdělil na základě jejich formální stavby a způsobu chování v konjugačních paradigmatech. Díky tomu vzniklo deset samostatných skupin neikových sloves. U ikových sloves rozlišuji tři skupiny. S přihlédnutím na zefektivnění a usnadnění studia maďarského jazyka, jsem se podrobně věnoval také časování sedmi specifických sloves. 6....
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/26450