Original title:
Veřejná doprava v České republice ve vztahu k udržitelnému rozvoji
Translated title:
Public transport in the Czech Republic in relation to sustainable development
Authors:
Holčák, Ondřej ; Nováček, Pavel (advisor) ; Nachtmannová, Marta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se snaží popsat a analyzovat základní překážky v oblasti rozhodování aktérů veřejné politiky o dopravních řešeních na území ČR, jež by byla v dlouhodobém výhledu udržitelná, s důrazem na veřejnou dopravu. V práci jsou použity metody typické pro analýzu politiky. V dopravě obecně lze identifikovat řadu negativních jevů, jako lokální znečištění ovzduší, zvýšené množství emisí CO2, hluk, kongesce, dopravní nehody nebo dopady na sociální soudržnost. Veřejná politika disponuje nástroji, které mohou tento problém řešit a které jsou obsaženy ve strategických dokumentech, avšak hlavní překážkou je nedostatek politické vůle, aby byly realizovány. Pro dosažení vhodného řešení je nezbytné, aby aktéři politického systému přijali jako svou prioritu podporu veřejné dopravy, která je konceptem, jenž je z hlediska udržitelného rozvoje podstatným pro zlepšení životních podmínek společnosti.This thesis is trying to describe and analyze main obstacles in area of decisionmaking on the way to solve the issue of sustainable transport in the Czech Republic, with putting an emphasis on public transport system. In this work are used specific methods which are typical for policy analysis. In general, in transport can be identified a couple of problems like local air pollution, increasing amount of CO2, noise pollution, congestions, traffic accidents or social cohesion negative effects. Public policy has instruments how to solve this problem, which are involved in strategic documents, but in fact the main obstacle is the lack of political will to realize that. It is important that stakeholders should adopt public transport as its priority, which is a concept that is essential for sustainable development to improve the living conditions of society.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/25928