Original title:
Dětská oděvní kultura v historických a sociálních kontextech
Translated title:
Children's clothing culture in historical and social contexts
Authors:
Pitrová, Pavlína ; Krupková, Jaroslava (referee) ; Štěpánová, Irena (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem mé diplomové práce je dětská oděvní kultura v historických a sociálních kontextech. Zajímalo mě, jakým způsobem se formovala dětská oděvní kultura v průběhu staletí, tedy konkrétně od středověku do konce 19. století, jaký vlastně byl přístup k dětem a jejich oděvu v rámci společenských, kulturních a ekonomických hledisek. Dalším tématem k zamyšlení byla otázka, jak a zda lze postihnout proměny postavení a reflektování dítěte ve společnosti prostřednictvím dětské oděvní kultury. Práci jsem rozdělila na tři základní části. V první se zabývám dětmi v historických literárních pramenech a v ikonografii. Druhá část je pojata v rámci historického vývoje odívání dospělých a následně i dětí, a tomu odpovídá i její název Odívání dětí - nástin od středověku do konce 19. století. Ve třetí kapitole Odívání dětí se zabývám již samotným konkrétním vývojem dětského oděvu od novorozence až po děti školního věku. Součástí práce je i dotazníkový výzkum, který je doplňkem pro určitou konfrontaci minulosti se současností a který se týká současného odívání dětí. Nezbytné barevné obrazové přílohy dokreslují výše popsané a zkoumané téma. Ve své práci jsem se snažila skloubit pohled historické etnologie s klasickými společenskovědními (historickými) přístupy, reflektuji kulturní historii, sociologii, vývojovou psychologii,...The theme of my thesis is "Children's Clothing Culture in Historical and Social Contexts". I was interested in how children's clothing culture developed and was formed throughout the centuries, particularly from the middle ages towards the end of the 19th century and how the approaches to children and their clothing were influenced by societal, cultural and economic values. Furthermore I also questioned whether it is possible to outline the changes of children's standing in society through children's clothing culture. I divided my work into 3 main sections. In the first I focused on children as recorded in historical literary sources and iconography. The second section titled "An Outline of Children's Clothing Culture - from the Middle Ages to the 19th Century" covers the historical development of adult clothing in comparison to children's clothing. In the third section "Children's Clothing Culture" I focused on the specific development of children's clothing (from newborns to children of school age) in social and cultural contexts. An additional research questionnaire on contemporary children's clothing is an integral part of my work and it attempts to confront the past and the present. Accompanying images illustrate and support my research. In this work I tried to join a historical ethnological view with...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/25899