Original title:
Využití fotografie ve výuce zeměpisu
Translated title:
Use of Photography in Geography Teaching
Authors:
Boháček, Tomáš ; Bičík, Ivan (referee) ; Řezníčková, Dana (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Teoreticky-obecná část práce se nachází v následující kapitole. Kapitola se pokusí provést obsahovou analýzu. Dále má za cíl ukázat fotografii z mnoha různých úhlů. Budeme se na ni dívat jako na obrazový materiál či výzkumné téma, pokusíme se ji pozorovat z hlediska psychologů, sociologů a žurnalistů. Tyto odlišné perspektivy nám pomohou lépe pochopit jedinečné postavení fotografie jako informačního zdroje. Hlavní část práce je věnována rozborům schopnosti vnímat, číst, interpretovat a případně dále pracovat s informacemi, které jsou obsaženy ve fotografiích. Můžeme ji rozdělit na dvě dílčí části. V první z nich se budeme věnovat hodnocení komentářů k projektu Krajina za školu v Praze. Projekt byl zaměřen na interpretaci rozdílů mezi dvěma fotografiemi téhož místa pocházejícími z různé doby. Kritickým rozborem komentářů, které k dvojici fotografií vypracovávali žáci a studenti, zjistíme, do jaké míry byli schopni vnímat, interpretovat, číst a hlavně používat informace ve fotografiích. Druhá dílčí část se věnuje vyhodnocování dotazníku, který byl předložen studentům gymnázií, pracujícím a vysokoškolským studentům. Dotazník se skládá ze čtyř bloků otázek, z nichž první je obecný, následující tři se vždy týkají konkrétních fotografií. Nejprve respondenti interpretují rozdíly mezi dvěma stejnými fotografiemi,...This dissertation is concerned on visual literacy and the usage of photograph. The theoretical part shows different views on photographs. Photograph is described by psychologists, sociologists, journalists and as a picture material and research task. The practical part is based on classification of visual literacy. At first the author judges the literacy on a model example and afterwards he does research based on his own questionary. The questionary is devided into four packs of questions. The first pack introduces the research to the respondents and states their gender, age and education. The other three packs are filled with questions tied with certain photographs. The individual questions are mostly devided into two parts, the first part seeks for a concrete answer and the second part asks the respondents to explain the way they found their answers. The study has the nature of a pilot project that verifies the dependance of visual literacy, or more precisely validity of answers, according to education, age, gender and field of study. Based on the respondents' answers their ways of perception, reading, interpretation and further work with information contained in the photographs are investigated. The addenda contain some examples of exercises that can be used to practice the work with photographs. Powered...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/25766