Home > Academic theses (ETDs) > Rigorous theses > Vzdělávání žáků v chemii prostřednictvím jednoduchých experimentů s přírodními látkami: podpora empirických poznávacích postupů a rozvoj souvisejících kompetencí
Original title:
Vzdělávání žáků v chemii prostřednictvím jednoduchých experimentů s přírodními látkami: podpora empirických poznávacích postupů a rozvoj souvisejících kompetencí
Translated title:
Simple Experiments with Naturally Occurring Materials in Chemistry Education: Support of Empirical Method and Development of Related Competences
Authors:
Böhmová, Hana Document type: Rigorous theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Souhrn disertační práce Vzdělávání žáků v chemii prostřednictvím jednoduchých experimentů s přírodními látkami: podpora empirických poznávacích postupů a rozvoj souvisejících kompetencí Mgr. Hana Böhmová Ve své práci jsem se zaměřila na téma zařazování empirických poznávacích postupů do výuky chemie, na úroveň osvojení souvisejících kompetencí mezi českými žáky a na vyvíjení a podporu aktivit, které by přispěly ke zlepšení situace v chemickém vzdělávání na středních a základních školách v této oblasti. Jednotlivé cíle, které jsem si pro svou práci stanovila, byly postupně naplněny. U českých žáků jsem zjistila nedostatečnou úroveň osvojení obecnějších složek přírodovědné gramotnosti - dovedností, jako je tvorba hypotéz, navrhování, plánování a realizace experimentů, zpracování dat, vyvozování platných závěrů či relevantní argumentace. Jednou z příčin této situace je malý počet příležitostí k rozvíjení zmíněných dovedností v rámci školní výuky přírodních věd, resp. konkrétně chemie. Ukázalo se, že žáci nemají dostatek příležitostí provádět samostatně experimentální práci a vyhodnocovat získaná data, natož navrhovat vhodné experimenty a drobné výzkumy. V rámci dotazníkového šetření učitelé uváděli nevyhovující materiální vybavení škol a nedostatek vhodných námětů k experimentům jako nejdůležitější překážky v...of Ph.D. Thesis Simple Experiments with Naturally Occurring Materials in Chemistry Education: Support of Empirical Method and Development of Related Competences Mgr. Hana Böhmová The doctoral thesis is focused on the problem of gaining empirical knowledge in chemistry education, on the acquirement of related competences, and on the activities which would contribute to the improvements in chemistry education in this area. The aims set in the first part of the thesis were fulfilled. I have confirmed the insufficient level of the competences acquirement among the Czech students, such as formulation and verification of a hypothesis, planning and carrying out a simple experiment, interpretation of collected data or drawing conclusions. Main cause of this problem could be insufficient opportunity to develop these competences in school chemistry (or science) education at ground and high school level. Experimental activities of individual students are rare in Czech chemistry lessons. The teachers quote that the main problem responsible for this situation is missing equipment for practical activities in their schools and absence of suitable school experiments reflecting the given safety directives. Considering these findings, I have created a set of simple chemistry experiments utilizing natural products and...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/25606