Original title:
Rodinný průvodce Uměleckoprůmyslovým museem v Praze jako příklad uplatnění koncepce celoživotního učení v muzeu
Translated title:
Family Guidebook to The Museum of Decorative Arts in Prague: An Example of the Lifelong Learning Concept Implemented in a Museum
Authors:
Němečková, Jana Document type: Rigorous theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá možnostmi využití muzeí pro podporu celoživotní učení s důrazem na učení rodinné. Autorka vymezuje předpoklady tvorby samoobslužného muzejního programu pro rodiny a předkládá konkrétní návrh rodinného průvodce sálem skla a keramiky stálé expozice Uměleckoprůmyslového musea v Praze (dále UPM). V teoretické rovině je rodinný průvodce založen na studiu odborné literatury, především britské a americké, z oblasti muzejní pedagogiky a souvisejících disciplín. Vychází také ze zahraničních případových studií sledujících chování a učení rodin v muzeu. Součástí práce je analýza vlastního Dotazníkového průzkumu rodinných návštěvníků UPM a popis a vyhodnocení muzejního programu, během kterého rodinného průvodce ověřovala pokusná skupina. Autorka dochází k závěru, že samoobslužný muzejní program pro rodiny musí vycházet z reálného složení rodinných návštěvníků daného muzea a ze specifických potřeb této návštěvnické skupiny. Program by měl návštěvníky motivovat k aktivnímu poznávání a učení se z exponátů, podporovat kooperaci a sdílení znalostí a dovedností mezi jednotlivými členy rodiny. Měl by návštěvníkům zprostředkovat vědomí, že muzeum je místo, kde se lze dozvědět a naučit spoustu nových věcí, ale také strávit příjemné chvíle, a povzbudit je k další návštěvě muzea.The thesis deals with the possibilities o f supporting and enhancing the educational role o f museums in the lifelong learning process, particularly in the process o f family learning. The author defines the conditions o f the preparation o f a self-guided museum programme for families. The author presents an example o f a family guidebook to the exhibition hall o f glass and ceramics o f The Museum o f Decorative Arts in Prague (hereafter UPM). The family guidebook draws on the study o f primarily British and American sources dealing with museum education and related disciplines. The thesis also features an analysis o f a small visitor study o f family visitors o f the UPM and a description and analysis o f a museum programme during which the guidebook was tested. According to the author, a self-guided museum programme for families should draw on family audience segmentation and on specific needs o f this visitor group. Such a programme should motivate visitors to learn actively from the exhibits, to encourage cooperation and sharing o f knowledge and skills among individual family members. The programme should make the visitors feel that the museum is a plače not only to learn new things but also to spend enjoyable moments, and encourage them to repeat their visit.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/23801