Original title:
Rozvoj pohybových dovedností v boccie a v kuželkách u žáků s dětskou mozkovou obrnou
Translated title:
Development of Locomotive Skills in Boccia and Ninepins of Students with Cerebral Palsy
Authors:
Kůsová, Jarmila ; Čichoň, Rostislav (referee) ; Lejčarová, Alena (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 2 ABSTRAKT Název: Rozvoj pohybových dovedností v boccie a v kuželkách u žáků s dětskou mozkovou obrnou. Cíl práce: Cílem práce bylo zjistit úroveň pohybových dovedností v boccie a v kuželkách u žáků s dětskou mozkovou obrnou a možnosti jejich rozvoje po 20hodinové intervenci pohybovým programem aplikovaným v rámci povinné tělesné výchovy na škole pro žáky s tělesným postižením. Metoda: Pro splnění cíle jsme použili testování pohybových dovedností v boccie a v kuželkách a provedli vyhodnocení získaných dat pomocí kvalitativních a kvantitativních metod. Ke stanovení věcné významnosti rozdílů výkonů mezi experimentální (6 žáků) a kontrolní skupinou (6 žáků) jsme využili Cohenova koeficientu d. Výzkum jsme zpracovali formou kvaziexperimentu. Výsledky: V první etapě testování jsme u experimentální a kontrolní skupiny zjistili nedostatky v provedení pohybových dovedností a boccie a v kuželkách. Po aplikaci pohybového programu u experimentální skupiny došlo oproti skupině kontrolní k rozvoji pohybových dovedností v boccie a v kuželkách, ovšem významné rozdíly jsme zaznamenali pouze v některých dovednostech. U kontrolní skupiny jsme po druhé etapě testování významné rozdíly nezjistili. Mezi experimentální a kontrolní skupinou jsme po druhé etapě testování ve všech dovednostech objevily rozdíly velké, z čehož jsme...3 ABSTRACT Subject: Development of Locomotive Skill in Boccia and Ninepins of Students with Cerebral Palsy. Aim work: The aim of the work was to find out the student`s level of locomotive skills in boccia and ninepins and the level of their progress after twenty hours of a kinetic programme intervention applied during compulsory lessons of physical training. Method: We tested the student`s locomotive skills at boccia and ninepins. To fulfil the aim we used qualitative and quantitative methods. Then we used the Cohen coefficient d to set the difference between the experimental (six students) and control group (six students). The research we processed in the form of a quasi-experiment. Results: In the first period of testing in experimental and control groups we found out inadequacies in the fulfilment of locomotive skill in boccia and in ninepins. After the application of kinetic programme in experimental group the locomotive skills in boccia and ninepins improved compared to control group. We foud out he signifiant differences only in some locomotive skills. In the second period in the control group the significant differences weren`t documentary. In the second period between the experimental and control groups we found out the significant differences in all locomotive skills. We can say that trought the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/23113