Název:
Žák-cizinec v české škole očima svýma a očima svých spolužáků. Případ jedné třídy.
Překlad názvu:
Foreign pupils at Czech school from their own view and from the view of their classmates.
Autoři:
Flousková, Klára ; Levínská, Markéta (oponent) ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své práci se věnuji v dnešní dobč pomčrně frekventovanému tématu - postavení žáků-cizinců v českých základních školách. Problém jsem se rozhodla pojmout holisticky, ale v jednom, konkrétním, malém společenství. Pracovala jsem ve škole s vybranou osmou třídou. Zaujala mě pro své pestré složení. Třídu navštěvovalo 20 žáků ve věku 13 až 15 let. Pět z nich se deklarovalo jako cizinci, několik dalších mělo cizince ve svém blízkém okolí. Ve třídě byli navíc integrováni také dva hoši s hraničním intelektem, s nimiž pracovaly asistentky. V tomto prostředí jsem provedla kvalitativní i kvantitativní sběr dat pomocí polostrukturovaného rozhovoru, zadání slohové práce na téma Jaké to je být cizincem v naší škole? a aplikování sociometrického ratingového dotazníku. Získaná data jsem analyzovala s prioritním zaměřením na postavení žákůcizinců v třídním společenství. Z výpovědí žáků se ukázalo a závěry literatury potvrdilo, že při začleňování žáka-cizince do kolektivu hraje zásadní roli komunikativní znalost českého jazyka. Jakmile žák ovládá český jazyk, spolužáci se s ním začnou bavit a je nějakým způsobem včleněn. Obtíže má naopak ten jedinec, kterému komunikace v češtině činí problémy. U něho jako by si žáci ani neuvědomovali jeho další jazykové kompetence, tj. znalost mateřského jazyka. Svou třídu považuje většina...This paper is focused on a quite frequent topic of these days - the situation of foreign pupils at Czech basic schools from their own view and from the view of their classmates. How do the foreign pupils accommodate in the class? Do they have any difficulties with their different background? What does it mean for the Czech children when they are part of the multicultural class? What is important for them to integrate foreign pupils in their class? I looked at this topic from a holistic view, but I worked only with a small group of pupils - with a class. It enabled me to look at those relations more precisely. The class attended 20 children at the age of 13 to 15. Its society was very diverse. There were five pupils who declared themselves as foreigners and some other children have foreign relatives. Moreover, there are two mentally handicapped boys integrated in the class. I interviewed the whole class, let them write an essay and used a sociomctric questionnaire to get the data about topics meant above. What were the results? The class community is very sociable and tolerant to its members. Some handicap or different ethnic origin docs not cause any serious difficulties. The foreign pupils are satisfied in that class and in a whole school as well. The school institution and its positive climate enable...