Název:
Stylová analýza editorialů v současných časopisech
Překlad názvu:
Style analysis of editorials in contemporary journals
Autoři:
Granátová, Zuzana ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: Při zkoumání korpusu editorialů jsme mohli potvrdit naši hypotézu, že editorialy lifestylových časopisů Marianne a Maxim tvoří ideologickou bránu do prostoru časopisu a svou povahou se liší od ostatních článků uvnitř čísla. Editorialy mají dvě základní funkce, které se v menší míře objevují i v ostatních článcích. Jedná se o funkci identifikační a atrakční (blízkou funkci reklamní). Jazyk editorialu, téma a ideologické poselství slouží ke ztotožnění se (identifikaci) čtenáře jednak s autorem textu, jednak s ostatními čtenáři periodika. Po přečtení editorialu čtenář ví, zda celý časopis je skutečně "pro něj", nebo má sáhnout po jiném. Tato komunikace probíhá ve dvou směrech: cílová skupina čtenářů ovlivňuje podobu časopisu a zároveň je autory časopisu ovlivňována (a to zejména prostřednictvím editorialu). Postoj ke čtenářům se liší podle toho, zda se jedná o časopis určený ženám, nebo mužům: autorka editorialu ženského časopisu přes veškeré zdání rovnoprávnosti, které je čtenáři primárně předkládáno, vystupuje jako autoritativní rádkyně, zatímco autor editorialu v pánském časopise se staví zcela naroveň čtenáři, dokonce podceňuje své schopnosti, což můžeme hodnotit jako projev v pánském časopise všudypřítomného zlehčování a nadhledu. Atrakční funkce slouží k navození zájmu čtenářů o články uvnitř čísla. I...