Original title:
Využívání alternativních metod ve výuce německého jazyka jako cizího se zřetelem na pedagogiku Montessori
Translated title:
Usage of alternative methods in the DaF education with respect to the Montessori pedagogy
Authors:
Toufarová, Dagmar ; Nečasová, Pavla (referee) ; Švermová, Dagmar (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
ger Abstract:
[eng][cze] This diploma thesis addresses alternative methods of education, especially the pedagogy by Marie Montessori. The teoretical part of the thesis includes explanation of the basic ideas from the reform pedagogy field, the information about life and works of Marie Montessori. The substantial part of the work is dedicated to the Montessori pedagogy self, from the view of the historical evolution to present, and introduction of this method based on it's main principles. Mentioned are as well the education procedures using Montessori materials and tools. Important part of the thesis is also the introduction of the language education according to the Montessori methods. The empirical part lists the results of the conducted survey regarding the current state of the Montessori schools in the Czech Republic and language education, with special focus on the German language - as foreign language - education in the mentioned schools. The final part of the thesis is a summary of researched facts and an essay regarding Montessori pedagogy in the Czech Republic and the further possibilities of it's further utilization in the DaF education method.Tato diplomová práce se zabývá alternativními metodami výuky, především pak pedagogikou Marie Montessori. Teoretická část práce zahrnuje vysvětlení základních pojmů z oblasti reformní pedagogiky, údaje o životě a díle Marie Montessori. Podstatná část práce je věnována samotné Montessori pedagogice z pohledu historického vývoje až do součastnosti a představení této metody na základě jejích hlavních principů. Uvedeny jsou i postupy ve výuce s využitím Montessori materiálů a pomůcek. Důležitou částí je představení jazykové výuky dle Montessori metody. Empirická část uvádí výsledky dotazníkového šetření týkajícího se současného stavu Montessori škol v České republice a jazykové výuky, především pak zjištění údajů týkajících se výuky německého jazyka jako cizího, na těchto školách. Závěrečnou část práce tvoří shrnutí údajů a úvaha o Montessori pedagogice v ČR a dalších možnostech jejího využití ve výuce německého jazyka jako cizího.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/21005