Original title:
Autorské právo v televizní praxi
Translated title:
Copyright issues in television activities
Authors:
Ludvíková, Veronika ; Wünschová Pujmanová, Alexandra (advisor) ; Žikovská, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Téma diplomové práce, které jsem si zvolila, je mi blízké již delší dobu. Nejen jako recipientovi televizního vysílání, ale i z druhé strany. Pracuji jako reportérka zpravodajství televize, konkrétně veřejnoprávní České televize, a s problematikou autorskoprávní ochrany v televizní praxi se setkávám téměř denně. Ke zpracování tohoto tématu mě zároveň vedly i objektivní důvody. V době, kdy české zákonodárství požehnalo digitalizaci televizního vysílání1, stojíme na prahu další televizní revoluce. Zatímco na počátku 90. let minulého století znala česká veřejnost pouze dva veřejnoprávní kanály, v současné době díky rozvoji moderních technologií a liberálnějšímu zákonodárství působí na českém trhu desítky stanic, a další na sebe nenechají dlouho čekat. Tento vývoj ukazuje, že autorskoprávní ochrana v televizní praxi již dávno není jen okrajovou oblastí pro několik zasvěcených, ale naopak důležitým tématem, o jehož budoucnosti je třeba informovat a diskutovat. Je totiž nutné najít v této oblasti určitou rovnováhu tak, aby se na jedné straně dostalo autorskoprávní ochrany veškeré jedinečné umělecké tvorbě a na straně druhé aby nedocházelo k extenzi této ochrany i na výtvory, jejichž označení za dílo ve smyslu AutZ je spíše pochybné,2 přičemž taková praxe může vést k devalvaci autorského práva. Cílem mé práce bylo...Copyright in Practise of television broadcasting Summary Copyright in practice of television broadcasting is an issue that is constantly becoming increasingly important. With development of instruments and devices and more and more liberal legislation in the sphere of telecasting, number of television stations has been increasing rapidly and other TV stations are going to occur along with advancing digital broadcasting. TV stations have to deal with copyrights in order to be able to use individual programmes (§ 18 and following paragraphs) which are part of their programme offers. With regard to the nature of this medium, copyrights of audiovisual materials and of materials used for audiovisual purposes are mainly going to be concerned, such as screenplay, music, camera, artistic design of the scene etc. Copyright Act gives the author an exclusive right to decide how s/he is going to use the work, as well as a right to permit third persons to use the work. It mostly happens on contract basis by means of a so called Special Licence Contract that was newly introduced in 2000 by current Copyright Act. Authorizations to use works are ex lege contained in other contracts too, on grounds of which a work designed for telecasting may be produced. I especially mean Contract for Work according to Civil Code or...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/19830