Original title:
Židovské svatební obřady v Čechách a na Moravě v minulosti a přítomnosti
Translated title:
Jewish wedding rites in Czech and in Moravia in past and nowadays
Authors:
Veselská, Dana ; Štěpánová, Irena (advisor) ; Sochorová, Ludmila (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Všechny obřady vztahující se k životnímu cyklu židovské populace mají hluboké biblické (starozákonní) kořeny. Ně ranného středověku upraveny pod tlakem okolní křesťanské majority, přesto sev některých obřadech projevuje jejich původ v oblasti předního Východu (zahanevěsty, nošení obřadního prstenu na ukazováku pravé ruky ženy, některé obřadzvyklosti s ochrannými podtexty). Vlivy majority nacházíme ve svatebních obřadech židovské minority v Čechách a na Moravě především v období uvolňování restriktivních zákonných norem ve 2. polovině 19. století. Tehdy můžeme ve větší míře pozorovat pronikání asimilačních vlivů např. ve volbě místa sňatku (doodehrávajícího se pouze ve výsostně židovském prostředí ghett a synagog) nebo vvětším důrazu na přizpůsobování se zvyklostem majoritních sekulárních kruhů (svatební kytice, pozvánky, oděv, památeční alba apod.). Nejvýznamněji a nejvíce se obě skupiny (majorita a minorita) ve svých svatebních obřadech prolnuly v období tzv. 1. českoslovens nosti tehdejší doby na svobodný projev vůle jedince se projevoval i v postupném odklonu židovských snoubeneckých párů od náboženských obřadůtakových směrem k prostým úředním aktům. V důsledku tragických událossvětové války a přístupu režimu vládnoucího od roku 1948 k židovské minoritě nejenže byl téměř dokonán odklon zbytků původní...The introductory part of this work touches upon Jewish life and culture, sources, and, in general, the importance and course of marital union in Judawell as briefly looking at issues concerning the legal status of Jewish weddings emia and Moravia and the status of women in Jewish society. The next pdeals with the wedding preparations, ceremony and festivities, focusing on the actuawedding ceremony and, to a certain extent, following the structure of its usual coThe Jewish wedding has two basic portions - the betrothal (Heb. Kiddushin or Erushin) and the wedding (Heb. Nissuin). Before the actual ceremony under the wedding baldachin (Heb. huppah), the bride and groom fast, take a ritual bath (Heb. mikveh) and sign the wedding contract (Heb. ketubbah) with witnesses. After thceremony of bedeken - the veiling of the bride's face - the groom (Heb. hatan) athe bride (Heb. kala) are brought under the huppah, where the first part of the ceremony - the betrothal - begins. The bride circles the groom, a blessing is said over wine which is then drunk by the wedding couple, the ring is placed on the bride'finger and the wedding contract is read. The betrothal is then followed by the awedding, during which seven nuptial blessings (Heb. Sheva Berakhot) are recited and the wedding couple drink from a second cup of wine....
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/19351