Original title:
Didaktická hodnota modifikovaných forem fotbalu
Translated title:
Didactic value of modifying forms of football
Authors:
Holík, Jan ; Buzek, Mario (advisor) ; Zahálka, František (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Didaktické hodnoty modifikovaných forem fotbalu Didactic values ofmodifying football forms Cíle práce: Srovnat domácí i zahraniční zkušenosti s různými modifikovanými formami fotbalu mladých hráču, nastínit pedagogická a didaktická hlediska významu utkání jako prostředku učení se herním dovednostem. U vybraných hráčů (hráček) věkové kategorie U-1O, U-ll změřit tělesné zatížení v utkání v herních formách 8 proti 8 a ll proti ll. Porovnat předem zvolené kvantitativní a kvalitativní parametry na základě pořízeného videozáznamu. Metoda: Pro porovnání námi zvolených forem fotbalu jsme použili komparativní metodu. Její pomocí jsme docílili jistého srovnání kvantitativních a kvalitativních údaju (ve smyslu herních činností jednotlivce, činnostní koheze a činnostní participace) mezi herními formami 8 proti 8 na Yz hřiště a ll proti ll na hřišti standardních rozměrů. Pomocí nepřímého pozorování jsme analyzovali předem stanovené parametry(časově frekvenční analýza) v obou utkáních na podkladě pořízených videozáznamu. Pomocí počítačové techniky jsme vyhodnotili rozdíly tělesného zatížení hráček, které jsme naměřili sport testery v obou herních formách fotbalu. Výsledky: porovnávají kvantitativně a kvalitativně zmíněné modifikované formy a tělesné zatížení v průběhu obou utkání, mohou poskytnout...Name: Didactic values ofmodifying football forms The aim of the thesis: To compare domestic and foreign experience of different modifying football forms, to show pedagogic and didactic views ofthe game importance as a mean oflearning to the games skills. Afterwards to measure physicalload of chosen players at the age group U-10, U-ll during the games in the game formation 8 against 8 and ll against ll. Finally to compare chosen quantitative and qualitative parameters based on the videorecording. Metodology: We have used a comparative method for the comparison ofthe chosen football forms. We have gained certain quantitative and qualitative data (in the sence of individua! games skills, cohesiveness and participation) in the game formation 8 against 8 on the Y:z ofthe playground and ll against ll on the standard playground. Using an indirect observation we have analysed pre-determined parameters (time-frequency analysis) in both games based on the videorecording. Using IT we have evaluated the differences in the physicalload ofthe players which we haYe measured in the both football forms. Results: They compare in the quantitative and qualitative way the above mentioned modifying forms and the physicalload during both games. They can provide trend indicia, which could be used to improve the quality...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/18371