Original title:
Využití projektového vyučování k motivování žáků v matematice
Translated title:
Using Projects to Motivate Students in Mathematics
Authors:
Složilová, Šárka ; Kubínová, Marie (advisor) ; Dvořák, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem diplomové práce jsou možnosti využití projektového vyučování k motivování žáků ke studiu matematiky. Práce je prokládána sebereflexemi autorky z různých fází jejího studia problematiky motivace, projektového vyučování a především tvorby projektů. Text práce je rozdělen na pět hlavních kapitol. Úvod je věnován autorčině motivaci k napsání této práce. Druhá kapitola je teoretická a zabývá se motivací žáků k učení z pohledu psychologie a didaktiky. Třetí kapitola pojednává o projektech. Je zde popsán vznik projektové metody, definovány základní pojmy, rozebrána vhodnost projektu z hlediska nových přístupů k motivování žáků a charakterizováno projektové vyučování jako specifické vzdělávací strategie. Ve čtvrté kapitole následuje popis plánování a konstrukce projektů ve vyučování matematice obecně, rozbor původních autorčiných projektů z hlediska nových poznatků a podrobný postup při tvorbě výsledného projektu. Pátá kapitola přináší informace o reformě českého školství, o základních myšlenkách Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a o využití projektového vyučování ve školních vzdělávacích programech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This diploma thesis aims to show the possible use of project teaching in order to motivate pupils to study mathematics. The thesis is interspersed with author's self-reflections which came up during her study of motivation questions, project teaching and above all, the construction of projects. The content is divided into five parts. The first of them follows the author's motivation to write this thesis. Second chapter is theoretical; it is concerned with the psychological and didactical point of view on pupils' motivation to study. Third chapter deals with projects. In this chapter, a development of the project method is described, the basic notions are defined, the applicability of projects is analysed from the point of view of new approaches to motivate pupils and the project teaching is characterised as a specific educational theory. The fourth chapter contains a general description of planning and construction of projects in mathematics, an analysis of author's primary projects in comparison with her new knowledge and a new project creation detailed process. Fifth chapter gives information about the Czech education reforms, about the fundamental themes of RVP ZV (General educational programme for elementary school) and about the use of project teaching in school educational programmes. Powered by TCPDF...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/7751