Original title:
Projektové a problémové úlohy a jejich využití v technické výchově na ZŠ
Translated title:
Project and problem method and their application at technical education at basic schools
Authors:
Novotný, Jan ; Křenek, Milan (advisor) ; Novák, Daniel (referee) ; Kropáč, Jiří (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Problémové a projektové metody jsou velmi významným znakem moderního vyučování, ale nejsou nové, ani neznámé. Za přednosti těchto metod lze považovat velkou motivační sílu, zaměstnávání a formování celé osobnosti žáka, vzájemnou spolupráci, komunikaci, možnost diskutovat, vyhledávání a zpracovávání informací, rozvoj fantazie a tvořivosti, diferenciace žáků podle sklonů a zájmů. Projekty vedou též k vnitřní kázni, toleranci, odpovědnosti a etice vedoucího a vedeného. Předností těchto metod je opravdu nespočet, proto je třeba neustále zkoumat jejich možnosti a využitelnost při výchově a vzdělávání v různých výukových předmětech. Cílem předložené práce bylo prokázat, že projektové a problémové metody v oblasti technické výchovy jsou nástrojem k zvyšování efektivity vyučovacího procesu a vedou k rozvoji technicky orientované tvořivosti žáků. Práce měla zároveň i prokázat, že uplatnění těchto metod zvyšuje zájem o techniku. Pomocí experimentu prováděného na dvou různých základních školách byly ověřovány předem stanovené hypotézy, které měly prokázat, že využití projektových a problémových metod výuky při komplexním pojetí práce s materiály na ZŠ působí na zvýšení úrovně osvojení technicky orientovaného učiva, využití projektových a problémových metod výuky při komplexním pojetí práce s materiály na ZŠ...This diploma work present how to use project and problem method practically in preparing students of basic of technology. It shows how to increase activity and productivity of students by right focus of the problem. The aims of the work are: - to map starting points which may result advantage of project and problem methods as a means of effective technical education - to verify the supposition that these methods also positively influence the pupils' attitudes and relation to taught technical subject and to the process of education itself. - supposing the usage of such methods deals to increasing of pupils' creativity The pre-set hypothesis have been verified by means of the research carried out at the basic schools in the subject "Basic of Technology" and the obtained results are presented in this work. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
technická výchova; vyučovací metody
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/7740