Original title:
Jsem ten, který je tu pro lidi
Translated title:
I am he who is here for the people
Authors:
Šupková, Danuše Document type: Rigorous theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá sebepojetím pomáhajících pracujících v extrémních životních podmínkách. Hlavní empirický materiál je tvořen dvaceti sedmi autobiografickými rozhovory s těmito výše zmíněnými lidmi. Pro práci s empirickým materiálem využívá autorka nástrojů narativní psychologie. V teoretické části se snaží vysvětlit možnosti narativního přístupu k analýzám autobiografických rozhovorů. Vysvětluje zároveň obsahovou blízkost výpovědí respondentů s filosofickými myšlenkami existencialistů a s psychologií Viktora Frankla a Ericha Fromma. Popis sebepojetí respondentů je založen na kvalitativní analýze autobiografických rozhovorů a písemných výpovědí k těmto rozhovorům s využitím narativního přístupu. Klíčová slova: sebepojetí, extrémní životní podmínky, autobiografický rozhovor, narativní přístup, smysl života Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This paper deals with self-concept of professionals of assisting and charitable careers who are working in extreme life conditions. The main empirical material consists of twenty - even autobiographical interviews with these people concerned. To analyse the empirical material the authoress uses instruments of narrative psychology. In theoretical part she tries to explain the possibilities of that narrative approach towards working with the autobiographical interviews. At the same time she explains content similarities in the testimonies of the respondents, existentialist philosophical ideas and psychology of Viktor Frankl and Erich Fromm. The description of the respondents' self-concept is based on qualitative analysis of the autobiographical interviews and on written notices accompanying the interviews using narrative approach. Key words: self-concept, extreme life conditions, autobiographical interview, narrative approach, meaning of life Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/2812