Název:
Role vysokoškolského učitele v distančním vzdělávání
Překlad názvu:
The role of university teacher in distance education
Autoři:
Rohlíková, Lucie Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2006
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem disertační práce je na základě analýzy našich i zahraničních pramenů, komparativního studia materiálů mezinárodních organizací a identifikace potřeb na vysokých školách v České republice vytvořit a experimentálně ověřit kurikulum vzdělávacího programu pro přípravu vysokoškolských učitelů na práci v distančním vzdělávání. Jako praktický výstup disertační práce byl vytvořen on-line kurz Úvod do distančního vzdělávání pro přípravu vysokoškolských učitelů na roli autora distančních studijních opor a tutora distančních studijních programů. Kurz získal v soutěži e-learning v Hradci Králové v rámci festivalu TECHlilm 2004 cenu Národního centra distančního vzdělávání a je organizován na Západočeské univerzitě v Plzni pro studující/vysokoškolské učitele z různých vysokých škol v České republice. V rámci disertační práce byl dále proveden celostátní dotazníkový výzkum mapující současný stav distanční a kombinované formy studia na vysokých školách v České republice. Závěrečná zpráva výzkumu je prvním dokumentem tohoto typu zaměřeným na distanční vzdělávání v České republice, neboť dosud nebyl nikdy výzkum podobného rozsahu proveden. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The goal of this work is to propose and experimentally verify curriculum of study programme for university staff training in distance education. This curriculum is based on extensive literature review, comparative analysis of materials provided by number of international organizations, and identification of needs of Czech universities. The author summarizes state-of -the-art ideas and achievements related to roles, competencies, and trends in university staff education. The author also builds on analysis of her own experience gathered while working as tutor, author, and methodologist of distance education courses. The practical output of the author's research is the course "Introduction to Distance Education" designed to prepare university staff for roles o f author, designer, and tutor of distance learning courses. This course won the "Centre for Higher Education Studies Award" at the "E-learning Competition" in 1 Iradec Králové, 2004. The course is organized at University of West Bohemia in Pilsen and is offered to faculty of other universities in the Czech Republic. The second important output of the research presented in this work is the national survey that maps the situation of distance and blended learning at Czech universities. The final report of this survey is the first document of its kind aimed...