Název:
Vliv zavedení placeného obsahu na zpravodajský server IHNED.cz
Překlad názvu:
The impact of paywall introduction for the IHNED.cz news website
Autoři:
Janíková, Simona ; Hájek, Roman (vedoucí práce) ; Němeček, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce shrnuje vliv zavedení placeného obsahu na server ihned.cz, který je webovou mutací deníku Hospodářské noviny. Vliv paywallu sleduje v období od srpna 2014 do dubna 2015. Za zavedením paywallu byla snaha ukázat, že obsah tvořený na serveru má hodnotu. V teoretické části se práce zabývá novými výzvami médií, které tvoří jak finanční tak technologické změny, popisuje rostoucí komercializaci a reakci médií v podobě konvergence a konceptu digital-first. Práce se opírá o přístup politické ekonomie médií. Zabývá se zpoplatněním obsahu, ochotou čtenářů za obsah médií na internetu platit, možnostmi tradičních i alternativních příjmů médií, a příklady deníků, které paywall zavedly. V praktické části práce popisuje, jaký vliv mělo zavedení placeného obsahu na ekonomické výsledky, konkrétně na webové předplatné, inzerci a hospodářské výsledky vydavatelství Economia. Zabývá se také vlivem paywallu na návštěvnost serveru ihned.cz, kterou sleduje skrze počet page views, visits a reálných a unikátních uživatelů, na čtenost rubrik serveru a na práci novinářů. Součástí praktické části práce jsou kromě statistických dat a reportů také rozhovory s vedoucími pracovníky vydavatelství a redakce. Klíčová slova paywall, placený obsah, ihned.cz, Economia, sloučení redakcí, předplatné, návštěvnost, inzerce,...This diploma thesis summarises the development of paid content of ihned.cz, on-line news server of the Czech economic daily Hospodářské noviny. It observes the influence of paywall from August 2014 until April 2015. The aim of the implementation of paywall was to show that the content created on the server was valuable. The theoretical part deals with new challenges media face, including economic and technological changes; it describes the rise of commercialization and media reaction, and solution for these changes in the form of convergence and digital-first concept. The diploma thesis is viewed through the political economy of media approach. It focuses on monetization of content, the willingness of readers to pay for on-line news, traditional and alternative revenues of media, and it describes the examples of implemented paywall in other media. In the practical part, the thesis describes how paywall influenced economic revenues, specifically the digital subscription, advertising and financial results of the publisher Economia, which is providing the server ihned.cz. In this part, the thesis describes the influence of paywall on visits, page views, real and unique users, readership, and work of journalists. The practical part of the thesis includes statistical data and reports as well as...
Klíčová slova:
digital-first; Economia; ihned.cz; inzerce; návštěvnost; on-line zpravodajství; paywall; placený obsah; předplatné; sloučení redakcí; advertising; digital-first; Economia; ihned.cz; integrated newsroom; on-line news; paid content; paywall; subscription; visits