Original title:
Právní úprava distribuce finančních produktů retailového typu v České republice
Translated title:
Legislation on distribution of retail financial products in the Czech republic
Authors:
Janata, Michal ; Husták, Zdeněk (advisor) ; Michalíková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce analyzuje právní prostředí trhu finančních služeb ve vztahu k realitě distribuce retailových finančních produktů v České republice. Postupně popisuje stávající právní úpravu a nástroje regulace distribuční činnosti, současnou obchodní praxi v České republice a aktuální regulační iniciativy na národní i nadnárodní úrovni. Dále představuje vývoj regulace ve světle identifikovaných nedostatků legislativy, z nichž vyvozuje konkrétní závěry a doporučení pro posílení postavení spotřebitele a upevnění level-playing-field v distribuci napříč sektory finančního trhu. Problematika je zkoumána optikou postavení spotřebitele a jeho ochrany nejen v rámci jednotlivých finančních sektorů, ale i v oblastech jejich překryvů. Poznatky, závěry a formulovaná doporučení vychází z autorova teoretického studia ekonomických a právních východisek i vlastní podnikatelské praxe.The thesis analyses legal environment of the financial services market in relation with business practice of retail financial products distribution in Czech republic. It describes current legislation and instruments of regulation of the distributional activities both on national and supra-national (european) level. Furthermore, it introduces the development of regulation in light of identified weaknesses of legislation, leading to specific recommendations and measures ensuring vast consumer protection and fixing the level-playing-field in distribution throughout various sectors of financial markets and their layovers. The conclusions are based on author´s theoretical studies of economic and legal context and private business practice.
Keywords:
consumer credit; consumer protection; cross-selling; distribution; financial market; financial services; insurance; investment services; mis-selling; pensions; regulation; cross-selling; distribuce; finanční služby; finanční trh; investiční služby; mis-selling; ochrana spotřebitele; penzijní produkty; pojišťovnictví; regulace; úvěrové produkty
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/53542