Original title:
Vplyv skúseností na cenovú stratégiu firiem v súťažiach o verejné zákazky
Translated title:
Influence of experiences on the pricing strategy of companies in tenders for public procurement
Authors:
Gavorníková, Katarína ; Pavel, Jan (advisor) ; Vaskovskyi, Anton (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Cieľom tejto práce bolo skúmanie vplyvu skúseností na cenu verejnej zákazky. Výskumy v tejto oblasti poukazujú na rozdielnu pozíciu firiem, ktoré sa v minulosti už zúčastnili výberového konania a prípadne aj niektoré zákazky vyhrali a firmami, ktoré s verejnými zákazkami doposiaľ nemali skúsenosť. Z doterajších výskumov vyplýva, čím skúsenejšia je spoločnosť, tím menej agresívne sú jej ponuky v súťaži o verejné zákazky. Práca analyzovalo verejné zákazky v období od začiatku roka 2011 do marca 2016. V regresnej analýze sa skúmal vzťah medzi pomerom konečnej a predpokladanej ceny ako vysvetľovanej premennej a premennými dĺžka existencie víťazného podniku a počtom jeho výhier v predchádzajúcich verejných zákazkách. Dĺžka existencie firmy sa ukázala ako nevýznamná. Počet výhier pôsobí na výsledný pomer cien negatívnym smerom.Cílem této práce bylo zkoumání vlivu zkušeností na cenu veřejné zakázky. Výzkumy v této oblasti poukazují na rozdílnou pozici firem, které se v minulosti již zúčastnili výběrového řízení a případně i některé zakázky vyhráli a firmami, které s veřejnými zakázkami dosud neměli zkušenosti. Z dosavadních výzkumů vyplývá, že čím zkušenější je společnost, tím méně agresivní jsou její nabídky v soutěži o veřejné zakázky. Práce analyzovala veřejné zakázky v období od začátku roku 2011 do března 2016. V regresní analýze se zkoumal vztah mezi poměrem konečné a předpokládané ceny, jako vysvětlované proměnné a proměnnými délka existence vítězného podniku a počtem jeho výher v předchozích veřejných zakázkách. Délka existence firmy se ukázala jako nevýznamná. Počet výher působí na výsledný poměr cen negativním směrem.The aim of this study is to investigate the effect of experience on the price of a public procurement. Research in this area highlights the different positions of incumbents and entrants companies. Existing research shows, the more experienced company, the less aggressive its bid in public procurement. The work analyzes public procurement in the period from January 2011 to March 2016. Ratio of final and estimated value of public procurement is used as endogenous variable. Length of the existence of the winning company and the number of wins in previous public procurements are used as exogenous variables. Length of the existence of winning company was found to be insignificant. Number of previous wins influences price ratio negatively.
Keywords:
influence of experiences; public procurement; regression analysis; regresní analýza; veřejné zakázky; vliv zkušeností
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/52521