Original title:
Mezi filmem a počítačovou hrou: odlišnosti a podobnosti způsobů vyprávění
Translated title:
BETWEEN FILM AND VIDEOGAME: SIMILARITIES AND DIFFERENCES IN NARRATION
Authors:
Moravec, Ondřej ; BENDOVÁ, Helena (advisor) ; KAJÁNKOVÁ, Lucia (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] S nárůstem mediální konvergence mezi videohrami a filmem vyvstává i otázka, v čem jsou si obě média podobná z hlediska vyprávěcích způsobů. Zatímco četné práce se věnují vizuálně-stylistickým podobnostem obou médií, cílem této práce je věnovat se právě čistě vyprávěcím technikám. Na základě dvou případových studií (filmů Na hraně zítřka /2014/ a Memento /2000/) poté práce zkoumá, do jaké míry lze videoherní narativní principy uplatňovat i ve filmovém vyprávění.Media convergence between films and videogames is also the matter of narration techniques. While many of the theoretical studies describe and analyze the visual-stylization of both media types, the main goal of this thesis is to aim solely on narration. This thesis analyses in two case studies (films Edge of Tomorrow /2014/ and Memento /2000/) if the narrative techniques of videogames can be applied in film as well.
Keywords:
analýzy filmových děl; filmová teorie; filmové postavy; počítačové hry; scenáristika; videohry; vypravěčské techniky; vyprávění
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9708