Original title:
Firma v konkurenčním prostředí
Translated title:
The Company in a Competitive Environment
Authors:
Zeman, Marek ; Šrédl, Karel (advisor) ; Svoboda, Roman (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá postavením zvolené firmy v konkurenčním prostředí. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické.
Teoretická část vymezuje základní pojmy, které se v práci objevují a tvoří oporu pro vypracování částí praktické. Definuje především pojem firma a její cíle, základní typy konkurence a analýza vnitřního a vnějšího okolí. Praktická část se věnuje rozboru firmy METAL STEEL, s. r. o., která se zabývá prodejem nerezové a uhlíkové oceli. Pro zhodnocení situace firmy je sestavena pomocí vybraných poměrových ukazatelů finanční analýza. Dále se část věnuje představením hlavních konkurentů. Postavení firmy v rámci konkurence je zhodnoceno pomocí metody komparace. V závěru jsou zjištěny slabé a silné stránky podniku SWOT analýzou.
This bachelor dissertation deals with a position of the selected company in a competitive environment. The dissertation is divided into two parts, theoretical and practical one.
The theoretical part determines substantial terms which have been mentioned within the dissertation and creates reinforcement for practical part of the thesis. The latter part identifies mainly terms like a company and its goals, fundamental types of competitive environment and analysis of internal and external environment. The practical part is devoted to the analysis of the company METAL STEEL s. r. o., which sells stainless and carbon steel. The financial analysis, collecting chosen ratio indexes, helps to evaluate a situation of the company. Further more there is a description of the main competitors on the market. The current position of the company is reviewed in accordance with comparison method. The SWOT analysis was utilized for identification of strong and weak aspects/points of the company in the conclusion part of the thesis.
Keywords:
dokonalá konkurence; firma; konkurence; konkurenceschopnost; nedokonalá konkurence; trh