Original title:
Manažerské dovednosti
Translated title:
Managerial skills
Authors:
Štěpánková, Pavlína ; Kříž, Josef (advisor) ; Zdeněk, Zdeněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] V dnešní době se s manažery setkáváme ve velké většině podniků. Jsou to zásadní představitelé různých firem, protože na jejich bedrech leží velká část povinností souvisejících s chodem společnosti. Na manažerské kompetence a dovednosti jsou tedy vedeny vysoké nároky.
Výkladem základních pojmů týkajících se managementu a manažerů se zabývá první, rešeršní část této diplomové práce. Zároveň se tato část snaží nalézt odpověď na otázku, jaký by měl ideální manažer být. Soustředí se tedy na osobnost manažera jeho dovednosti, role, funkce, kompetence a schopnosti.
Druhá část diplomové práce se zabývá praktickou aplikací získaných poznatků na společnost Lázně Bělohrad a.s. Společnost je krátce popsána, a to z hlediska historického i současného vývoje. Na základě dotazníkového šetření jsou zkoumány manažerské dovednosti zaměstnanců, manažerů středního managementu. Na základě provedeného výzkumu bylo zjišťováno propojení hard dovedností se soft dovednostmi. Zároveň byly navrženy možné způsoby zlepšování a rozvoje manažerských dovedností.
Nowadays we meet managers in the vast majority of businesses. They are the major representatives of different companies, because on their shoulders carries a large part of the responsibilities associated with running the company. On the managerial competence and skills are therefore kept high demands.
Explanation of basic concepts related to management and managers is mentioned in first, theoretical part of this thesis. Simultaneously this section attempts to answer the question, what the ideal manager should be. Therefore this part of thesis is focused on the personality of the manager, his skills, roles, functions, competencies and abilities.
The second part deals with the practical application of acquired knowledge to the company Lazne Belohrad Inc. The company is briefly described in terms of historical and contemporary developments. Based on the survey managerial skills of staff, managers of middle management are analysed. Based on the research it was investigated the interconnection of hard skills and soft skills. At the same time there were suggested possible ways of improving and developing managerial skills.
Keywords:
hard dovednosti; management; manažer; manažerské dovednosti; manažerské funkce; manažerské kompetence; manažerské role; soft dovednosti; řízení podniku