Original title:
Srovnání green marketingu a greenwashingu.
Translated title:
Comparison of green marketing and greenwashing.
Authors:
Horychová, Tereza ; Šmída, Zbyněk (advisor) ; Riedl, Marcel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s oblastí zeleného marketingu (s tzv. green marketingem) a odkrývá i jeho méně známou, stinnou stránku - greenwashing. V práci jsou tyto pojmy definovány a rozebrány z hlediska jejich vývoje, konceptu a typologie.
Práce má za cíl zjistit míru výskytu greenwashingu, tedy možnosti dosáhnout environmentální image bez ekologických aktivit a porovnat ji s rozsahem skutečného zeleného marketingu. V praktické části je proveden rozbor 50 nejhodnotnějších společností dnešní doby, které jsou lidmi považovány za šetrné vůči životnímu prostředí. Tímto rozborem jsou získána potřebná data.
Výsledků je dosaženo provedením komparativní analýzy, která odhalí, jaké společnosti se greenwashingu dopouští. Vyhodnocením analýzy je zjištěn poměr výskytu green marketingu a greenwashingu, nejčastější výskyt jednotlivých technik greenwashingu a v jakých oborech se greenwashing nejčastěji vyskytuje. Toto vyhodnocení je prezentováno ve výsledcích práce.
This dissertation explains area of so called green marketing and shows also it's less known face - greenwashing. The thesis defines these terms from develop, design and typology point of view.
The goal of thesis is to find out an occurrence level of greenwashing which means a possibility to reach an environmental image without an ecological activities and to compare it with a range of real green marketing. A practical part focuses on an analysis of 50 most valuable companies of present days which are considered as environment friendly. All necessary data are gathered by this analysis.
Results are reached by a comparative analysis which shows us a companies committing greenwashing. A ratio of green marketing and greenwashing occurrence, most often occurrence of particular methods as well as branches of most often greenwashing occurrence are determined by evaluation of above mentioned comparative analysis. The assessment is presented in an outcome of diploma thesis.
Keywords:
greenwashing; komparace; marketing; zelený marketing