Original title:
Ouvertura k první verzi opery Král a uhlíř Antonína Dvořáka
Translated title:
The Overture to the First Version of the Opera King and Charcoal Burner
Authors:
Myslivcová, Eva Document type: Papers Conference/Event: Staré a nové. Staré jako východisko či překážka ?, Praha (CZ), 2016-04-28
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Problematika autorských verzí hudebního díla je také v případě Antonína Dvořáka (1841-1904) diskutovaná a v jistém smyslu souvisí s tématem "staré a nové", kdy stará, první či raná verze bývá východiskem té nové. Těžištěm následujícího textu je jeden ze specifických případů verze, tedy ouvertura k prvnímu zpracování Dvořákovy opery Král a uhlíř z roku 1871. Ouvertura, která jako nedílná součást této opery vychází z hudebního materiálu tohoto výsledně neprovedeného díla. A zároveň ouvertura, která jako jediná část z této opery "přežila", byla později samotným autorem "povýšena" na ouverturu koncertní a stala se tak svébytným hudebním dílem, zatímco původně zhudebněnému libretu opery se dostalo nového hudebního zpracování. Je tak shrnuta vcelku komplikovaná geneze opery Král a uhlíř, během níž vykrystalizovala Koncertní ouvertura F dur jako nová kompozice vytvořená z hudebního materiálu kompozice staré.The issue of different versions of works of music is one that is discussed in the case of Antonín Dvořák (1841-1904), and in a certain sense it is connected with the theme "old and new", when an older, earlier, or first version becomes the basis for a newer one. This text focuses on a specific example of different versions, that of the overture to the first setting of Dvořák's opera King and Charcoal Burner from the year 1871. An overture which, as an integral part of the opera, was based on the musical material contained in the work, which eventually was never performed. And at the same time an overture that was the only part of this opera to "survive", was later transformed by the composer himself to a concert overture and thus became an independent work, while the opera's libretto was set to new music. This is in a nutshell the rather complicated genesis of the opera King and Charcoal Burner, during which the Concert Overture in F Major took shape as a new composition, created from the musical material of an old one.
Keywords:
Antonin Dvorak; King and Charcoal Burner; opera; overture; version Host item entry: Staré a nové. Staré jako východisko, či překážka?, ISBN 978-80-87922-07-1
Institution: Institute of Ethnology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0266650