Original title:
Ocenění firmy na základě strategické analýzy trhu
Translated title:
Business valuation based on strategic analysis
Authors:
Vieweghová, Kateřina ; Sieber, Patrik (advisor) ; Štamfestová, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je ocenění podniku BENET AUTOMOTIVE s.r.o. na základě strategické analýzy trhu z pohledu externího oceňovatele. Vybraná firma působí v oblasti automotive jako dodavatel pro automobilový průmysl. V práci je představena oceňovaná společnost. Dále je provedena strategická analýza trhu pomocí analýzy mikroprostředí a makroprostředí. Následuje zjištění finančního zdraví podniku pomocí finanční analýzy, která se pro účely práce skládá z analýzy absolutních ukazatelů, poměrových ukazatelů, DuPontova rozkladu ukazatelů rentability, vyhodnocení bilančních pravidel a bankrotních modelů. Dále je vytvořena prognóza generátorů hodnoty na jejichž základě je navržen finanční plán. V poslední části je provedeno samotné ocenění společnosti pomocí metody DCF entity.The goal of the Masters thesis is to evaluate the company BENET AUTOMOTIVE s.r.o. based on strategic analysis of the market from the perspective of an external valuator. Selected company operates in the automotive field as a supplier for the automotive industry. First chapter is dedicated to methodology basis that is used in practical part of the thesis. At the beginning of the second chapter is a short presentation of the company. Further there is strategic analysis of the market, that is done through the analysis of macro and micro environment. Next there is the financial analysis which consists of absolute indicators, ratios, DuPont analysis, balance rules and default models. Furthermore, value drivers are calculated. Based on the the value drivers the financial plan is determined. Business valuation is done in the last part with DCF method.
Keywords:
automotive industry; business evaluation; financial analysis; strategic analysis; automobilový průmysl; finanční analýza; ocenění podniku; strategická analýza
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/53247