Original title:
Dramatika Josefa Tejkla
Translated title:
Dramatic work of Josef Tejkl
Authors:
Linhart, Otto ; CÍSAŘ, Jan (advisor) ; STROTZER, Milan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Ve své bakalářské práci se věnuji dílu dramatika, režiséra, prozaika a výtvarníka Josefa Tejkla (1952–2009), konkrétně jeho činnosti dramatické. Ve snaze komplexně obsáhnout dosud nevydané dílo tohoto dramatika se pokouším analyzovat Tejklovu dramatickou tvorbu optikou literárního baroka. Barokní tendence jsou v Tejklově tvorbě jasně patrné. V této práci chci vyzdvihnout vlastní tezi, že barokní témata jsou určujícím klíčem k vnímání bezmála celého díla Josefa Tejkla. Tato bakalářská práce má rovněž dopomoci ke kompletní katalogizaci díla tohoto autora s nadějí, že do budoucna nalezne alespoň část Tejklovy dramatické tvorby svého nakladatele.This Bachelor thesis is devoted to the work of Josef Tejkl (1952/2009), playwright, director, novelist and artist, particularly to his dramatic activity. In an attempt to give a comprehensive survey of the dramatist‘s works not published up to now, I am endeavouring to analyse Tejkl‘s dramatic work viewed through literary Baroque style. In the works of Tejkl Baroque trends can be clearly seen. I want to point out my own thesis, which is that Baroque themes determine the understanding of Josef Tejkl‘s almost whole output. This Bachelor treatise also aims at helping the complete cataloguing of all works of this author in the hope that in future at least a part of Tejkl‘s dramatic output will find its publisher.
Keywords:
amatérské divadlo; barokní tématika; Divadlo Jesličky; dramatická tvorba; Lidová škola umění Na Střezině (Hradec K; ochotnické divadlo; Tejkl, Josef, 1952-2009; Základní umělecká škola (Hradec Králové,
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9475