Original title:
František Jílek, význačný dirigent Janáčkovy opery Brno
Translated title:
František Jílek, distinguished conductor of Janáček Opera Brno
Authors:
Kružík, Robert ; PETRÁŠ, Miroslav (advisor) ; BERNÁŠEK, Václav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Jméno Františka Jílka rezonuje v úzkých odborných kruzích do dnešní doby, a to je tomu již dvacet tři let od jeho smrti. Já sám ho mám, už od útlého dětství, spojeno s Janáčkovou hudbou a interpretační precizností jemu vlastní, na kterou vzpomínají všichni hudebníci, kteří s ním po léta spolupracovali. V této práci se budu zaměřovat zejména na Jílkovo období v pozici šéfa brněnské opery. Doložím jeho činorodost mnohými recenzemi na jednotlivé premiéry operních titulů, kterých bylo za bezmála třicet let ve funkci mnoho. Dále bych rád zmínil i jeho působení pedagogické na hudební fakultě JAMU a taktéž pětileté období ve funkci šéfdirigenta Státní filharmonie Brno.Almost twenty three years after the death of František Jílek, his name is still well known in the narrow professional circles. I myself associate it since my early childhood with the Janáček music and the interpretative precision of his own, which all the musicians remember, who have worked with him for years. In this work I will focus particularly on Jílek´s period in the position of the Chief of the Brno Opera. I will demonstrate his diligence by many reviews of his premiere Opera titles, which have been a lot in almost 30 years of his acting at this position. Furthermore, I would like to mention his teaching at the music faculty of JAMU and the five year term at the position of the Chief conductor of the State Philharmonic Brno.
Keywords:
dirigenti; dirigování; hudba; hudební osobnosti; Jílek, František, 1913-1993; život a dílo
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9474