Original title:
Max Frisch: "Andorra" - komplexní scénografické řešení
Translated title:
Max Frisch: Andorra
Authors:
Trpković, Andrijana ; DUŠEK, Jan (advisor) ; TEMPÍR, Nikola (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Frischovo dílo a obzvláště Andorra se zabývá vyrovnáním se s minulostí a
postojem, jakým k minulosti a činům v ní vykonaným zaujmeme. Zda jsme
schopni sebereflexe, nastavení zrcadla nejen všeobecně - jako národ, ale i v
soukromých životech. Další rovinou hry je nepřizpůsobivost a jinakost hlavní
postavy - Andriho. Frisch zde píše o Andoře, ale zajisté má na mysli své
rodné Švýcarsko, stejně jako já vnímám určitou podobnost ve ,,velikosti"
země, ve které žiji. Tato práce by měla být zamyšlením nad stavem
společnosti a jejím směřováním, stejně jako nad směřováním divadla
(dnešní herec a divák, jejich vzájemný vztah, předstírání vs. autenticita) a
nad stavem kultury všeobecně u nás a také v německy mluvících zemích.
KlíčováThe writing of Max Frisch and especially Andorra is dealing with
compesation with past and attitude, with we are having towards history and
deeds that were done. If we are able of selfreflection not just as a nation,
but also in personal lifes. Another level of the story is is unconformity and
differency of a main character Andri. Frisch is writing about a land called
Andorra, but reader cannot avoid similarity with his birthland Switzerland,
as I clearly see the resemblance in ,,greatness" of Czech republic. This work
is nothing but reflection of todays situation in society and its direction, as
well as direction of Theater (the actor and spectator of today, relationship
between them, pretending vs. authenticity) and culture in our country as
well as in german speaking countries.
Keywords:
divadelní inscenace; divadelní kostýmy; Frisch, Max, 1911-1991; prostorové vnímání; scénografické řešení
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9441