Original title:
Konkurenční výhoda podniku
Translated title:
Competitive advantage
Authors:
Gregora, Jakub ; Tichá, Ivana (advisor) ; Pavel, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma Konkurenční výhoda podniku se na začátku teoretické části věnuje vysvětlením pojmů konkurence, konkurenceschopnost a konkurenční výhoda. Následující část se zabývá analýzou vnějšího okolí, kde jsou specifikovány hlavní metody analýzy okolí podniku. Těmito analýzami jsou PEST analýza, SWOT analýza a Porterův model pěti konkurenčních sil. Dále se v teoretické části zkoumá inovace a technologická konkurence.
Vlastní práce byla zaměřena na podnik Snag s.r.o. a jeho vývoj ve dvou sledovaných obdobích. Cílem analýz v těchto obdobích bylo zjistit faktory vnějšího okolí, které významně působí na daný podnik. Na konci prvního období bylo rozhodnuto o změně strategie firmy. Na základě nové strategie byl proveden inovační proces se zavedením nového produktu do produktového portfolia. Tato inovace měla zásadní vliv na změnu konkurenční pozice na trhu. Implementace nové strategie nastartovala podnik do období růstu firmy.
This diploma thesis was based on the main theme of Competitive advantage. The theoretical part of this thesis is concerned with concepts of competition, competitiveness and competitive advantage. Next part is based on analysis of outside surroundings where are specified the main methods of analysing company surroundings. The names of the methods are PEST analysis, SWOT analysis and Porter five forces. In the last part of theoretical thesis are explained types of innovation and innovation process.
The conceptual part of the diploma thesis is related to company Snag s.r.o. and its evolution in two periods. The aim of these analysis where to name the main elements with the biggest impact. In the end of the first period was made a decision about new company strategy. According to the new company strategy there was effected innovation process that created new product for selling. This innovation has had crucial market to the competitive position of the company. The implementation of the new strategy has started new periond of growing the company.
Keywords:
inovace; konkurenceschopnost; konkurenční výhoda; Porterův model 5 konkurenčních sil