Original title:
Maloobchodní síť a její vývoj v ČR
Translated title:
Retail network and its development in the Czech Republic
Authors:
Lán, Tomáš ; Šálková, Daniela (advisor) ; Lukáš, Lukáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce je maloobchodní síť a její vývoj v ČR. Jako předmět výzkumu byla zvolena společnost Ahold Czech Republic, a.s. provozující hypermarkety Albert. Konkrétním subjektem je pak hypermarket Albert v Hradci Králové a analyzovanou oblastí je krajské město Hradec Králové. Práce je rozdělena do několika částí. První částí jsou teoretická východiska, kde dochází k charakterizování pojmů, které jsou nezbytné pro pochopení tématu. Jedná se o pojmy jako obchod, maloobchod, maloobchodní síť, hypermarket. Další část je věnována vývojovým etapám maloobchodu v České republice, jak vypovídá název práce. Třetí část je zaměřena na řetězec Ahold Czech Republic, a. s., na konkurenční řetězce Kaufland Česká republika, v. o. s. a Tesco Stores ČR, a. s. a také na konkrétní hypermarket Albert v Hradci Králové. V této kapitole dochází ke komparaci jednotlivých řetězců, jsou zde popsány silné a slabé stránky, je provedena cenová analýza, komparace venkovních prostor, pokladen, dob odbavení a služeb jednotlivých hypermarketů. Dále dochází ke STEP analýze a analýze konkurentů. Další částí je diskuse výsledků, kde dochází k okomentování jednotlivých analýz. Součástí je i dotazníkové šetření a návrhy opatření. Poslední částí je závěr, který uzavírá práci.Topic of this thesis is a retail network and its development in the Czech Republic. Ahold Czech Republic, Inc. Operating hypermarkets Albert was chosen as a subjekt of study. Hypermarket study is applied on is in city of Hradec Kralove and analyzed area is Hradec Kralove county. The work consists of several parts. The first part is theoretical background, where characterization of the concept that are Essentials for the understanding of the topic is being described. Described terms are such as trade, retail trade, retail stores, hypermarket. Another section is devoted to the developmental stages of retail trade in the Czech Republic, as the name of work states. The third part focuses on Ahold Czech Republic Inc., competing chaos such as Kaufland Czech Republic and Tesco Stores CR, and also on the subjekt of this thesis hypermarket in Hradec Kralove. In this charter there is a comparsion of individual chaos as well as description of strenghts and weaknesses, price analysis is being applied, comparison of cash registers, hadnling times and services of individual hypermarkets are included as well. Another part is the iscussion of the results, where comments on individual analyzes are being applied. The thesis also includes a surfy and proposals for action. The last part is the conclusion that closes my thesis.
Keywords:
maloobchod; maloobchodní síť; obchod; podnikání; trh