Original title:
Environmentální vzdělání a environmentální chování v rozvoji regionu
Translated title:
Environmental education and environmental behavior in the development of the region
Authors:
Trávníčková, Klára ; Varvažovská, Pavla (advisor) ; Tomáš, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je zhodnocení environmentálního vzdělání a environmentálního chování pro rozvoj Ústeckého kraje a navržení východiska k této problematice. Dílčím cílem je zjištění úrovně environmentálního vzdělávání na středních školách a mezi veřejností.
Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je zpracována na základě odborné literatury s použitím metod analýzy, syntézy a komparace. Praktická část práce je založena na kvantitativním i kvalitativním sociologickém šetření. Kvantitativní šetření bylo provedeno prostřednictvím dotazníků mezi studenty středních škol a veřejností z Ústeckého kraje. Kvalitativní průzkum byl proveden mezi aktéry podílející se na environmentálním vzdělávání z téhož regionu. V závěru diplomové práce je zhodnocení environmentálního vzdělávání na středních školách a environmentálního chování mezi veřejností v regionu a navržena doporučení.
The aim of the thesis is to evaluate environmental education and environmental behavior for the development of the Usti Region and propose background to this issue. A partial objective is to determine the level of environmental education in secondary schools and among the public.
The work consists of theoretical and practical parts. The theoretical part is elaborated on the basis of scientific literature, using methods of analysis, synthesis and comparison. The practical part is based on qualitative and quantitative sociological survey. The quantitative survey was conducted through questionnaires among high school students and the public from the Usti Region. Qualitative research was conducted between actors involved in environmental education from the same region. In conclusion, the thesis is to evaluate the environmental education in secondary schools and environmental behavior among the public in the region and proposed recommendations.
Keywords:
ekogramotnost; environmentální chování; environmentální výchova; regionální rozvoj; udržitelný rozvoj