Original title:
Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců v podniku
Translated title:
Employees Training and Development in the Company
Authors:
Pavliková, Martina ; Margarisová, Klára (advisor) ; Šárka, Šárka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá rozvojem a vzděláváním pracovníků ve vybraném podniku, přičemž cílem je definovat základní teoretické pojmy, které souvisí se vzděláváním, zhodnotit aktuální stav vzdělávání na zákaznickém centru vzdělávací společnosti a navrhnou vhodná doporučení.
Pomocí dostupné odborné literatury, uvedené na konci této práce, je zpracována kapitola - Teoretická východiska. Kapitola obsahuje teoretické pojmy, související s celým vzdělávacím procesem, jež jsou použity pro konfrontaci se zjištěnými informacemi v části vlastního výzkumu.
Praktická část se věnuje posouzení nastaveného procesu vzdělávání a rozvoje konzultantů zákaznického centra ve vzdělávací společnosti. Výzkum je zajištěn pomocí metody dotazování jakožto zdroje informací od osob zodpovědných za vzdělávání a pomocí elektronického dotazování u pracovníků zákaznického centra. Tato část se věnuje především aktuálnímu vzdělávacímu procesu, od identifikace vzdělávacích potřeb, přes plánování vzdělávání, metody vzdělávání, až po realizaci a hodnocení vzdělávání. Okrajově se věnuje efektivitě vzdělávání.
Rozvoj a vzdělávání vlastních zaměstnanců představuje jednu z nejvýznamnějších konkurenčních výhod, kterou společnost může využívat. Pro obsazení předních míst na trhu je toto nezbytné.
The thesis focuses on employee training and development in a selected company and its goal is to define basic terms related to the training process, assess the current standard of training at the customer centre of the selected training company and to suggest possible improvements.
The theoretical part is based on the secondary literature listed at the end of the thesis. It defines theoretical terms related to the complete training process that serve as a basis for comparison with empirical data from the research.
The practical part evaluates the current condition of the training process and possibilities of development for the consultants working at the customer centre of the selected training company. As for the method, the research relies on questionnaires as a source of information from people responsible for training as well as on electronic questionnaires sent to the customer centre employees. This part addresses, above all, the current state of training process, which consists of several stages: identification of training needs, scheduling training plans, selecting appropriate training methods and implementing and evaluating the actual training. This part also briefly discusses the question of training efficiency.
Employee training and development in the company presents one of the most important competitive advantages available to the given company and as such, it is necessary for attaining a prominent position in the market.
Keywords:
formální vzdělávání; hodnocení vzdělávacích programů; metody vzdělávání; neformální vzdělávání; rozvoj; učení se; vzdělávání