Original title:
Úloha komunikace ve znalostním managementu
Translated title:
The role of communication in the knowledge management
Authors:
Hudcová, Šárka ; Macák, Tomáš (advisor) ; Tichá, Ivana (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce na téma "Úloha komunikace ve znalostním managementu" se v teoretické části zaměřuje na identifikování vztahu mezi komunikací a znalostním managementem a dochází k závěru, že komunikace hraje důležitou roli jednak ve fázi zavádění znalostního managementu a jednak ve fázi praktického uplatňování. Dále může komunikace vytvářet prostředí pro znalostní management nebo může být nástrojem pro sdílení znalostí. Výzkum se pak soustředil na fázi implementovaného managementu znalostí, kde se role komunikace jako prostředí a nástroje překrývají. Výzkum je založen na třech případových studiích, které popisují komunikaci znalostí a její prostředí ve třech organizacích s podobnými charakteristikami, které jsou dlouhodobě úspěšné a oceňované. Skutečnosti vyskytující se v případových studiích jsou analyzovány a diskutovány s odborníky na personální řízení a vnitřní komunikaci organizací. Zjištění z empirického výzkumu jsou základem pro návrhovou část, jejímž cílem je najít způsob, jak úlohu komunikace ve znalostním managementu podpořit a jak jejím využitím pozitivně přispět k naplňování záměrů znalostního managementu. Výsledkem je tedy soustava nástrojů vnitřní komunikace, která podporuje komunikaci znalostí. Tato soustava upřednostňuje ústní komunikaci, ale zahrnuje i další z nástrojů vnitřní komunikace. Soustava je také zasazena do širšího kontextu, který tvoří strategie pro řízení znalostí, organizační kultura a vnitřní komunikace. Pro každou složku jsou definována doporučení směřující k podpoření správné funkce komunikace znalostí. Doplněna jsou i pravidla a zásady pro správné fungování samotné komunikace znalostí. Vše vychází z praxe zkoumaných společností, je diskutováno s oslovenými odborníky a na závěr také ověřováno se zástupci jedné ze společností, aby byla k dispozici zpětná vazba indikující praktickou využitelnost navržené soustavy a definovaných zásad.The theoretical part of the dissertation thesis called "The Role of Communication in the Knowledge Management" strives to identify the relationship between communication and knowledge management and results in finding that communication plays a critical role both in implementation of knowledge management and in the phase when knowledge management is implemented. The communication can shape environment for knowledge management as well as can be a tool for knowledge sharing. The research was focused on the situation of implemented knowledge management where the role of communication interferes to both the environment and the knowledge sharing. The research is based on three case studies that describe knowledge communication and its context in three similar successful and recognized organizations. Facts identified in the case studies are analyzed and discussed with experts in the area of personnel management and internal communication. Findings from the empirical research create basis for the design part which is aimed at identifying the way how to leverage the role of communication in knowledge management and how to use it to positively contribute to knowledge management goals. It results in a proposed system of tools of internal communication that supports knowledge communication. The system prefers face-to-face communication but includes also other tools of internal communication. The system is put into a broader context which is built out of knowledge management strategy, organizational culture and internal communication. There are recommendations defined for each of the elements that should support the right function of the knowledge communication. Rules and guidance for the knowledge communication are part of the thesis as well. Everything is based on practice of the researched organizations, was discussed with selected experts and validated with representatives from one of the organizations. The validation ensures feedback indicating practical applicability of the proposed system and defined guidance.
Keywords:
Interní/vnitřní komunikace; Komunikace; neverbální komunikace; nástroje komunikace; přenos znalostí; sdílení znalostí; znalostní management / knowledge management; ústní komunikace