Název:
Finanční gramotnost žáků základních škol
Překlad názvu:
Financial literacy of elementary school pupils
Autoři:
Čudová, Lucie ; Burian, Stanislav (vedoucí práce) ; Stará, Dana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá finanční gramotností žáků základních škol poté,co bylo finanční vzdělávání zařazeno do Školního vzdělávacího plánu základních škol. Teoretická část bakalářské práce s použitím odborné literatury vymezuje Standardy finanční gramotnosti a posuzuje přínos a problémy finančního vzdělávání žáků základních škol. Závěr teoretické části bakalářské práce je věnován historii finančního vzdělávání od roku 2005 do roku 2014.
Praktická část bakalářské práce je věnována mezinárodnímu šetření PISA a vlastnímu testování. Mezinárodním testováním PISA i vlastním testováním byl zjišťován stav znalostí a dovedností finanční gramotnosti před zavedením finanční gramotnosti do Rámcového vzdělávacího plánu a po zavedení finančního vzdělávání do Rámcového vzdělávacího plánu. V projektu PISA byli testování patnáctiletí žáci, ve vlastním testování žáci 1. a 2. stupně a víceletého gymnázia. Současně byla provedena komparace úrovně znalostí žáků 2. stupně a víceletého gymnázia ve vlastním testování a mezinárodního šetření PISA.Součástí vlastního testování je anketa, která byla provedena s vyučujícími a vedením testovaných škol.
Vlastní testování a anketa byly uskutečněny se žáky a s učiteli na základních školách v Čáslavi a okolí.
V závěru bakalářské práce bylo provedeno vyhodnocení získaných poznatků ke zlepšení výuky finanční gramotnosti a porovnání výsledků žáků v mezinárodním šetření PISA a vlastního testování.
The bachelor thesis deals with the topic of financial literacy of primary school pupils after the inclusion of the financial education in the Education Plan of primary schools.
With the use of professional literature, theoretical part of this bachelor thesis defines the Standards of financial literacy and assesses the benefits and issues of financial education of primary school pupils. The conclusion of the theoretical part of this bachelor thesis is dedicated to the history of financial education between 2005 and 2014.
The practical part of the bachelor thesis is dedicated to international survey of PISA (Programme for International Student Assessment) and to author´s own testing. With
the use of PISA´s surveys and author´s own testing, the state of pupils´ financial knowledge and skills was analysed during the periods before and after the financial literacy was included in the Framework Education Plan. Fifteen-year-old boys were tested through the PISA project, students of elementary and secondary schools and grammar schools were tested by the author of the thesis. Consequently, the level of knowledge was compared between the secondary school pupils and grammar school students using PISA´s survey and author´s own testing. A survey has been done with the teachers and management of the tested schools as a part of own testing.
Own testing and the survey were done with the help pupils and teachers from primary schools in Čáslav and adjacent villages.
In the final part of the bachelor thesis, an assessment of findings and results was done
in order to improve teaching of financial literacy and a comparison of results of pupils that were tested through PISA and by the author of the bachelor thesis was made.
Klíčová slova:
Finanční gramotnost; Rámcový vzdělávací plán; Základní škola