Original title:
Preference a spotřebitelské chování vegetariánů při nákupu potravin
Translated title:
Preferences and consumer behavior when purchasing food for vegetarians
Authors:
Smýkalová, Hana ; Šánová, Petra (advisor) ; Hrubcová, Barbora (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce "Preference a spotřebitelské chování vegetariánů při nákupu potravin" pojednává o tom, jak zájem o zdravý životní styl ovlivňuje preference a spotřebitelské chování člověka. Cílem práce je porovnat tyto preference a spotřebitelské chování u vegetariánů a tradičních konzumentů. Teoretická část je zpracována na základě dat získaných z odborné literatury a praktická část vychází z dat nashromážděných pomocí dotazníkového šetření, které bylo provedeno jak u vegetariánů, tak u tradičních konzumentů. Výsledky ukazují, že vegetariáni více nakupují ve specializovaných prodejnách a tradiční konzumenti preferují hypermarkety a supermarkety. Vegetariáni se více zajímají o zdravý životní styl a obě skupiny vedou k dodržování zdravého životního stylu zdravotní důvody. Vegetariány i tradiční konzumenty ovlivňuje také dopad výrobků na životní prostředí a u potravin stále více sledují etiketu.Bachelor thesis "Preferences and consumer behavior when purchasing food for vegetarians" discusses how interest in a healthy lifestyle influences consumer preferences and behavior. The aim is to compare these preferences and consumer behavior for vegetarians and traditional consumers. The theoretical part is prepared on the basis of data obtained from the literature and practical part is based on data collected through a questionnaire survey, which was conducted both for vegetarians and for traditional consumers. The results show that vegetarians are shopping more in specialized stores and traditional consumers prefer hypermarkets
and supermarkets. Vegetarians are more interested in a healthy lifestyle and both groups maintain a healthy lifestyle for health reasons. Vegetarians and traditional consumers are also influenced by the impact of products on the environment and on products increasingly follow the label.
Keywords:
kvalita; nabídka; obchod; potraviny; preference; spotřebitel; vegetarián; zdravý životní styl