Original title:
Ekonomická analýza prodeje vybraného Fair Trade produktu
Translated title:
Economic analysis of the selected Fair Trade product
Authors:
Pražáková, Petra ; Boučková, Bohuslava (advisor) ; Šrédl, Karel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena zejména na ekonomickou analýzu vybraného podniku, který prodává kávu s certifikací Fairtrade v České republice. Teoretická část vysvětluje stěžejní pojmy jako je ekonomická a finanční analýza, ale také koncept fair trade. Na teoretické podklady navazuje analytická část, která obsahuje aplikaci teoretických poznatků o ekonomické a finanční analýze na vybraný podnik, jenž je v práci uveden anonymně z důvodu zacházení s interními údaji. Rozbor podniku se zabývá jeho vnějším (konkurenčním) prostředím a následně vnitřním prostředím, které je analyzováno prostřednictvím finanční analýzy. K posouzení finanční situace podniku je využita metoda analýzy absolutních a poměrových ukazatelů. Rozbor externího a interního prostředí podniku je následně shrnut ve SWOT analýze. Závěr práce obsahuje doporučení pro zlepšení současného stavu vybraného podniku, stanovených na základě získaných hodnot a poznatků z ekonomické analýzy.The bachelor thesis is focused especially on the economic analysis of chosen company selling coffee with Fairtrade certification in the Czech Republic. The theoretical part explains basic terms such as the economic and financial analysis and also the concept of Fair Trade. The analytical part is connected to the theoretical base and it includes the application of theoretical knowledge about the economic and financial analysis. The company is anonymous in the bachelor thesis, because of using internal information. The analysis of the chosen company includes the analysis of its outer (competitive) environment and then its internal environment. The internal environment is analysed by the financial analysis. The horizontal and vertical analysis and financial ratios are used to judge the financial situation of the company. The analysis of external and internal environment is summed up in the SWOT analysis. The conclusion includes recommendations for improving the current accounting balance of the company. Recommendations are based on the values and results of the economic analysis.
Keywords:
ekonomická analýza; Fair Trade v České republice; Fairtrade produkt; finanční analýza; káva; prodej