Original title:
Analýza praktické části závěrečných zkoušek na konkrétní střední odborné škole
Translated title:
An analysis of the practical part of the final apprenticeship examinations at a particular apprenticeship school
Authors:
Volfíková, Marcela ; Kříž, Emil (advisor) ; Hrušková, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem mé práce na téma Analýza praktické části závěrečných zkoušek na
konkrétní střední odborné škole je rozbor jednotlivých částí závěrečné zkoušky dle
jednotného zadání a porovnávání dosažených výsledků. Šetřením prokazuji přínos
ve vzdělávání zavedením jednotného zadání. Šetření je uskutečněno na konkrétní
střední odborné škole u oboru vzdělání s výučním listem, Kuchař číšník 65 51
H/01. Zkoumanou cílovou skupinou jsou žáci 3. ročníku konajících závěrečnou
zkoušku ve školním roce 2013/14 a 2014/15. Teoretická část je zaměřena na vývoj
a zavedení nového modelu závěrečné zkoušky. Dále jsou v této části popsány
důvody reformy závěrečné zkoušky a začlenění nových prvků. Zdůvodňuje se zde
vhodnost začlenění odborníků z praxe do tvorby jednotného zadání, související
s následným uplatněním absolventů daného oboru vzdělání s výučním listem na
trhu práce.
V praktická část je zaměřena na popis, organizaci a průběh jednotlivých
částí závěrečné zkoušky s širším rozborem její praktické části. Následně je
pracováno s výsledky jednotlivých zkoušek. Výsledky zkoumané problematiky
jsou vyjádřeny slovně v grafech a tabulkách. V závěru této části bakalářské práce
bylo uskutečněno dotazníkové šetření, jehož cílem bylo získání názorů
pedagogických odborných pracovníků na zavedení jednotného zadání. Daná
problematika úzce souvisí s přechodem absolventů do reálného pracovního
procesu, a proto byl proveden rozhovor s pracovníkem Úřadu práce. V této práci
bylo využito metod analýzy, dotazníkového šetření, rozhovoru.The aim of my thesis Analysis of the practical part of final exams at a particular secondary vocational school is analysis of the components of the final
exam in accordance with the unified assignment. The research was done at a particular secondary vocational school in the branch of study Cook Waiter 65
51 H/01. The analysed target group were students of the 3rd year, who had
passed their exams in the school years 2013/14 and 2014/15. The theoretical part
concentrates on the development and introduction of a new model of the final
exam. Further in this part I describe reasons for the reform of the final exam and
integration of new elements. I give reasons for appropriateness of involving
professionals from practice into creation of the unified assignment, which is
connected with the following utilization of the school-leavers of the given branch
of study with the apprenticeship certificate into the labour market.
In the practical part I aim at describing, organizing and the processing of
the particular parts of the final exam with wider analysis of its practical part.
Consequently I work with the results of particular exams. The results of
researched issues are formulated verbally in the graphs and tables. At the end of
this part of the bachelor thesis a questionnaire survey was carried out with the aim
of obtaining the opinions of pedagogical workers about the introduction of the
unified assignment. The given issues are closely connected with the transition of
the school-leavers into the real working process and therefore a worker of an
employment office was interviewed. In this thesis the methods of analysis,
questionnaire survey and interview were used.
Keywords:
dovednost; hodnocení; JZZZ; trh práce; učitel OV; výuční list; žák