Original title:
Hodnocení jako efektivní nástroj řízení školy či vzdělávací instituce
Translated title:
Evaluation as an effective tool of school management
Authors:
Keleová, Věra ; Slavík, Milan (advisor) ; Lenka, Lenka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Proces evaluace a sebe-evaluace je jedním z účinných prostředků udržení a zvyšování kvality vzdělávací činnosti.
Bakalářská práce se zabývá tématem kvality a evaluace. V práci jsou pojmy objasněny a definovány a je formulována role řídícího pracovníka v rozvoji kvality a uvedeny základní části strategického plánu kvality. Dále pojmenovány a vysvětleny cíle autoevaluace a fáze jejího procesu. Popsány a analyzovány jsou metody zjišťování klimatu vzdělávacího procesu, zdrojů a řízení školy. Výzkumnými metodami pozorování, dotazníkového šetření a řízených rozhovorů je zajištěn požadovaný princip triangulace. Veškerá šetření jsou realizována v součinnosti s vedením konkrétní školy a pedagogickými pracovníky. Zjištěná data a údaje jsou analyzovány a vyslovené závěry budou projednány s vedením školy. Tím budou poskytnuty cenné informace, které mohou pracovníci managementu školy využít v dalších fázích kvalifikovaného řízení školy jako vzdělávací instituce s cílem zajištění efektivního rozhodovacího procesu.
The process of evaluation and self-evaluation is one of the effective means of maintaining and improving the quality of educational activities.
This thesis deals with the theme of quality and evaluation. Key concepts are explained and defined, executive role in the development of quality is formulated and basic parts of the strategic quality plan are introduced. Further, objectives of self-evaluation and phases of the process are named and explained. Methods for detecting climate of the educational process, resources and school management are described and analyzed. Research methods of observation, questionnaires and structured interviews are required to ensure the principle of triangulation. All inquiries are carried out in cooperation with the management of specific schools and teaching staff. Observed data is analyzed and expressed conclusions will be discussed with the school management. This will provide valuable information that might be used by the school management personnel in other phases of a qualified school-as-an-educational institution management in order to ensure efficient decision-making process.
Keywords:
analýza; evaluace; hodnocení; kvalita; management školy; vzdělávací instituce