Original title:
Jazykové vzdělávání seniorů a jeho specifika
Translated title:
Specifics of Language Education of Senior Citizen Education
Authors:
Mansfeldová, Kateřina ; Jirsáková, Jitka (advisor) ; Gubani, Přemysl (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce Jazykové vzdělávání seniorů a jeho specifika se zabývá specifickými podmínkami pro cizojazyčnou výuku seniorů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části práce je definována gerontagogika, vědní disciplína zabývající se vzděláváním lidí v seniorském věku. Dále se teoretická část práce zabývá specifiky výuky seniorů, zejména cizojazyčné. Je zde popsáno, jaké by měly být podmínky pro výuku seniorů, co jejich vzdělávání ovlivňuje a jaké se mohou vyskytnout překážky při jejich vzdělávání. V závěru teoretické části jsou vypsány možnosti studia cizích jazyků pro seniory.
V praktické části byla provedena analýza nabídek jazykových kurzů pro seniory v Praze (kromě kurzů nabízených Univerzitami třetího věku). Na základě této analýzy byl proveden průzkum mezi seniory navštěvující vybraný jazykový kurz. Průzkum probíhal pomocí dotazníkového šetření. Bylo zjišťováno, jestli jsou seniorům přizpůsobeny podmínky pro výuku, jaká je jejich motivace a důvod ke studiu. V neposlední řadě měli možnost napsat návrhy na vylepšení výuky.
The bachelor thesis Specifics of Language Education of Senior Citizen Education is based on specific conditions at foreign-language education of elder people. Thesis is divided into two parts- theoretical and practical. In theoretical part is defined gerontology (discipline focusing on education of elder people). Next chapter of theoretical part is aimed on specifics of education of elderly, especially foreign language education. There is described which conditions are suitable, what can influence them and which barriers can be there. In the end of theoretical part are possibilities of education fo elder people.
In practical part of thesis was made an analysis of foreign language courses in Prague (except Universities of the Third Age). Based on this analysis was survey among elder people studying languages. The survey has found out conditions of education, elder people's motivation and reasons for studying. They could also write down proposals to make course better.
Keywords:
Gerontagogika; Senior; Vzdělávání; Výuka cizího jazyka