Original title:
Význam motivace pro vedení lidí
Translated title:
The Motivation as a Leadership
Authors:
Chrtková, Lenka ; Horáková, Jana (advisor) ; Pavla, Pavla (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Snahou každé společnosti je vést své zaměstnance k dobrým pracovním výsledkům, čehož lze dosáhnout několika způsoby. Jedním z nich je správná motivace, která ovlivňuje jednání lidí a napomáhá jim k dosažení stanovených cílů. Různé formy motivace jsou využívány pro účelné vedení jednotlivců i celých pracovních kolektivů. S využitím vhodného způsobu motivace je možné dosáhnout zvýšení pracovních výkonů zaměstnanců a tím zlepšit výsledky celé firmy.
První část diplomové práce vychází ze studia odborné literatury a shrnuje teoretické poznatky z oblasti motivace. V této části jsou vysvětleny základní motivační pojmy, motivační teorie a další faktory související s motivací v pracovním prostředí.
Druhá praktická část shrnuje výsledky dotazníkového šetření zaměstnanců, doplněného rozhovory se členy vedení vybraných firem. Cílem této části bylo zjištění úrovně motivace a spokojenosti zaměstnanců na pracovišti.
Výsledky výzkumu mohou být pro vedení sledovaných firem východiskem pro vylepšení stávajících motivačních prostředků či pro zavedení dalších motivačních programů, které by vedly ke zvýšení výkonnosti jednotlivých pracovníků i celého pracovního kolektivu.The effort of every company is to lead its employees to good working results, which can be achieved in several ways. One of them is the correct motivation, which affects the behavior of people and helps them to achieve set goals. Various forms of motivation are used for efficient management of individuals and work teams. Using the appropriate method of motivation can be used to increase work performance of employees and thus improve results throughout the company.
The first part of diploma thesis is based on study of professional literature and summarizes theoretical knowledge of motivation. This section explains the basic concepts of motivation, motivation theory, and other factors related to motivation in the work environment.
The second part summarizes results of a survey of employees supplemented by interviews with members of leadership of selected companies. The aim of this part was to determine the level of employee motivation and satisfaction in the workplace.
The research results may be used by management of monitored companies as a starting point for improvement of existing motivational resources or for introduction of additional incentive programs, which would increase the efficiency of individual employees and the entire workforce.
Keywords:
management; motivace; motivační proces; motivační teorie; pracovní prostředí; pracovní spokojenost; stimulace; výkon