Original title:
Znalostní ekonomika a vzdělávání v ČR
Translated title:
Knowledge Economy and Education in the Czech Republic
Authors:
Stolínová, Michala ; Šrédl, Karel (advisor) ; Otakar, Otakar (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem diplomové práce je zjistit a následně porovnat finanční a lidské zdroje vložené do vzdělávání. Konkrétně se jedná o vložené investice do vzdělávání v České republice v porovnání s vybranými státy, a to z pohledu veřejných a soukromých výdajů vynaložených na vzdělávání a výdajů na vzdělávání jako procento HDP. Teoretická část práce, zaměřující se na význam vzdělávání pro společnost, lidské zdroje a lidský kapitál, vymezuje základní pojmy a stanovuje teoretický rámec práce. Analytická část práce spočívá ve zhodnocení vložených investic do vzdělávání na jednotlivých stupních studia a financování výzkumu a vývoje v České republice a následné porovnání s vybranými státy ze zemí OECD a EU28. Ze závěru práce, obsahující shrnutí a vyhodnocení předchozích částí práce, je zřejmý pokles vynaložených výdajů na vzdělávání vzhledem k HDP, kdy se ČR nachází pod průměrem zemí OECD. Tento trend může být zapříčiněn nízkým zájmem vlády o tento resort. Vývoj a výzkum přináší nové poznatky a technologie potřebné ke zvyšování produktivity jednotlivých států. ČR přikládá investicím do vývoje a výzkumu vzhledem k podílu GBARD na celkových veřejných výdajích dlouhodobě vyšší význam, než průměr zemí EU28. The main objective of this thesis is to identify and then compare the financial and human resources embedded in education. Specifically, these are the investments in education in the Czech Republic in comparison with selected countries, and from the perspective of public and private expenditure spent on education and expenditure on education as a percentage of GDP. The theoretical part of the work, focusing on the importance of education for society, human resources and human capital, defines the basic concepts and establishes a theoretical frame work. The analytical part is to assess investments in education at various levels of study and funding for research and development in the Czech Republic and the subsequent comparison with selected countries of the OECD and EU28. The conclusion of the thesis, containing a summary and evaluation of the previous parts of the work, the apparent decrease incurred expenditure on education relative to GDP, when the Czech Republic is below the OECD average. This trend may be due to low interest government about this resort. Research and development brings new knowledge and technologies needed to increase the productivity of individual states. Czech Republic attaches to investment in research and development due to GBARD share of total public expenditure in the long term greater significance than the average for the EU28.
Keywords:
efektivnost; investice; lidský kapitál; vzdělávací soustava; vzdělávání; znalostní ekonomika