Original title:
Instituce pro trávení volného času mládeže do 18 let
Translated title:
Institutions for Leisure Time Spending of the Youth up to 18 years of age
Authors:
Kotvald, Roman ; Polišenský, Miroslav (advisor) ; Navrátilová, Miroslava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje tématu Instituce pro trávení volného času mládeže do 18 let. Cílem je analýza vybrané příspěvkové organizace a na jejím základně posouzení, zda organizace plní své veřejné poslání a zda k tomu má dostatek prostředků. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické.
Teoretická část objasňuje pojmy, které jsou důležité pro pochopení dané problematiky. Konkrétně uvádí podrobné vysvětlení volného času, přesné oddělení dětí a mládeže, i jakou roli hraje výchova v dospívání. Dále je pozornost věnována různým pohledům na volný čas a faktorům, které ovlivňují trávení volného času jedince. V závěru teoretické části práce jsou uvedeny a popsány, včetně jejich specifických funkcí, vybrané instituce zabývající se zmíněnou problematikou.
Praktická část je zaměřena na městkou část Praha 13, kde analyzuje vybranou instituci, Dům dětí a mládeže Stodůlky. Institucionální analýza byla zaměřena na nemovitosti, vybavení, nabídku volnočasových aktivit, personál, úspěchy a hospodaření s financemi. V závěru jsou shrnuty vyplývající výsledky a zhodnocena činnost organizace.
This bachelor thesis focuses on the topic Institutions for Leisure Time Spending of the Youth up to the age 18. The goal of this thesis is to analyse chosen semi-budgetary organization. There will be an evaluation based on the results of the analysis, whether the organization fulfils its mission aimed at benefiting public and whether the organization has enough resources to do that. The thesis consists of theoretical and practical parts.
The theoretical part clarifies concepts crucial for understanding the given issue. It explains detailed description of free time, detailed division of children and youth and also what part does nurture take in the process of growing up. It is followed by different views of free time and factors influencing how individuals spend their free time. The theoretical part is concluded by introducing and describing chosen organizations focused on already mentioned issues, including their specific functions.
The practical part is focused on Prague 13, analysing a chosen organization Dům dětí a mládeže Stodůlky. An institutional analysis is focused on estate, equipment, offer of free-time activities, staff, achievements and finance management. In the end outcomes are summarized and activities of the organization are evaluated.
Keywords:
děti; financování; hospodaření; instituce; mládež; rozvoj osobnosti; volnočasové aktivity; volný čas; vzdělávání