Original title:
Vyhodnocení vlivu podpražcových podložek ve zkušebním úsekuv žst. Planá nad Lužnicí
Translated title:
Evaluation of under sleeper pads influence in the test section in Planá nad Lužnicí railway station
Authors:
Švanda, Tomáš ; Langer, Vojtěch (referee) ; Hruzíková, Miroslava (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Podpražcové podložky jsou pružné desky umístěné na spodní ploše pražce. Cílem těchto prvků je mimo jiné zpomalit rozpad geometrických parametrů koleje a snížit tak potřebu zásahu do koleje, tedy náklady na údržbu. V současné době jsou podpražcové podložky osazeny ve třech zkušebních úsecích v síti SŽDC. Vliv podpražcových podložek je průběžně sledován. Ve zkušebních úsecích je přesnou nivelací sledována výšková poloha kolejnic. Bakalářská práce je věnována zkušebnímu úseku v žst. Planá nad Lužnicí. V rámci práce bylo provedeno měření nivelace v roce 2015, naměřená data byla vyhodnocena a porovnána s předchozími měřeními. Do vyhodnocení vlivu podpražcových podložek byly dle dispozice zapracována také data z měření měřícím vozem.
Under sleeper pads (USP) are elastic layers positioned on the bottom surface of sleepers. Their aim is to slow down a deterioration of track geometrical parameters and reduce track maintenance costs. Three test sections with under sleeper pads have been built on the railway network in the Czech Republic. The effect of the under sleeper pads is continuously monitored. The height level of rails is measured by precise levelling. This thesis is focused on the Planá nad Lužnicí test section. It describes the precise levelling measurement in the 2015 and its evaluation and comparing with previous measurements. Furthermore track recording car measurements were evaluated.
Keywords:
rail; Sleeper; track; track geometrical parameters; track meusuring car; under sleeper pads; geometrické parametry koleje; kolej; kolejnice; měřící vůz; podpražcové podložky; Pražec
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/62513