Original title:
Platforma pro subjektivní hodnocení video sekvencí
Translated title:
Platform for subjective evaluation of video-sequences
Authors:
Srnec, Tomáš ; Kiska, Tomáš (referee) ; Číka, Petr (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce se zabývá subjektivním hodnocením kvality videosekvencí. V první kapitole jsou obecně popsány použité moderní kodeky H.264, H.265, VP8 a VP9. V další části se rozebírají čtyři metody pro subjektivní hodnocení videosekvencí dle normy ITU-T P.910. Praktická část obsahuje kódování tří vybraných videí, do čtyř kodeků, pro čtyři rozlišení. Výstupem je JavaFX aplikace, ve které účastníci testování zhlédli a ohodnotili připravená videa. Jejich hodnocení se v reálném čase odesílalo na MYSQL server a přímo v aplikaci se vyhodnotilo do přehledných graů. Po zhodnocení výsledků byl určen jako nejlepší kodek VP9 před kodeky H.265, H.264 a VP8.
This bachelor thesis is focused on subjective video quality assessment. Used modern codecs such as H.264, H.265, VP8 and VP9 are described in first chapter. In the next part of the thesis, four methods of the subjective video assessment are being called, according to Recommendation ITU-T P.910. The practical part includes encoding of three videos, into four resolutions, for four codecs. Output of the thesis is JavaFX application, capable of playing used videos for participants of test, who are making judgment. Their results are real-time sent to MySQL server and directly in application evaluated into bar charts. According to our results, the best codec is VP9, before codec H.265, H.264 and VP8.
Keywords:
Codec comparison; FFmpeg; H.264; H.265; JavaFX; MYSQL; Video Quality; VP8; VP9; FFmpeg; H.264; H.265; JavaFX; Kvalita videa; MYSQL; Srovnání kodeků; VP8; VP9
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/61590